בשבוע האחרון שני עובדים בארגוני סיוע הומניטרי בינלאומיים הואשמו בניצול תקציב הסיוע של הארגונים בעזה לחמאס.

על פי כתב האישום, מוחמד אל-חלבי, מנהל סניף עזה של ארגון הסיוע ההומניטרי World Vision, העביר כ-60% מתקציב הסיוע של הארגון בעזה לחמאס. וואחיד בורש, עובד של תכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP) מאז שנת 2003, הואשם במתן סיוע חומרי לחמאס וניצול במעמדו במטרה לסייע לארגון הטרור. ארגון Save the Children הוזכר גם הוא בהקשר להאשמות אלו.

כבר ב-2015, מכון המחקר NGO Monitor זיהה את World Vision ואת UNDP כארגונים בעלי פוטנציאל גבוה להסטת כספי סיוע. בספר, Filling in the Blanks צוין כי "אין כמעט ספק בכך ש- World Vision מוכן לנהל משא ומתן ולפעול בתיאום עם קבוצות חמושות. דבר זה מעלה שאלות לגבי רצון הארגון למנוע מהסיוע אותו הוא מספק מלשמש ארגוני טרור, נראה כי [מבחינת הארגון] נקיטת עמדה כזו תסכן את יכולתו להמשיך את פעילותו באזורים מסוימים". NGO Monitor זיהה גם את מעורבותו של UNDP בחיזוק והעצמת הלגיטימיות של חמאס במסגרת "תכנית חיזוק הסיוע" (2014-2012). כבר אז עלה החשש לאפשרות של שיתוף פעולה בין UNDP לבין מוסדות חמאס.

כפי ש-NGO Monitor התריע פעמים רבות בעבר, המאמצים ההומניטריים באזורי סכסוך פגיעים לאיומי סחיטה של כוחות אלימים, כולל ארגוני הטרור. לחמאס יש היסטוריה של גניבות ממחסנים של ארגוני סיוע כמו גם הטלת מסים שנועדו להשיג רווחים קלים מתרומות בינלאומיות. מנגנוני הסיוע של האו"ם בעזה סובלים באופן דומה משחיתות, ומכישלון בשמירה על כך שחומרים מיובאים לא יגיעו לידי ארגוני טרור. לכן, כל תכנון של פרויקטים הומניטריים בעזה חייב לכלול מדיניות ברורה, מוחשית ויעילה, המטפלת בסיכון של ניצול הסיוע, הן מצד הארגון המיישם והן מצד המממנים.

למידע נוסף בנושא, ראו:
"המחטף" של כספי סיוע על ידי ארגוני טרור וכישלון הפיקוח של ארגוני סיוע בינלאומיים: הלקח ממקרה World Vision
הונאות בסיוע הומניטרי לסוריה מדגישות את הסכנות בעזה
וורלד וויז'ין (World Vision)
Filling in the Blanks: הממדים החסרים ב'וועדות החקירה' מטעם האומות המאוחדות