מכתבו של פרופ' שטיינברג למנכ'ל הקרן החדשה לישראל רחל ליאל

למאמר המלא

גב' ליאל היקרה,

הגירסה של שיחתנו ביום רביעי, כפי שהיא דווחה בהודעה לעיתונות של הקרן החדשה לישראל, מעוותת לחלוטין ומציגה שלא כהלכה את העובדות. נוסף על כך, ההתקפות הלא-מתורבתות המתמשכות עלי ועל המחקר המתועד במלואו של NGO Monitor, והנסיונות להשתיק את הניתוח המתועד של המימון הפוליטי והפעילויות של הקרן החדשה לישראל, הם האנתי-תזה של הערכים הליברלים והפרוגרסיבים שאת טוענת כי את תומכת בהם.

שיחתנו באה בעקבות המצגת שלי על BDS, כולל תפקידה המרכזי של קואליציית הנשים לשלום בקמפיין הדה-לגיטימציה הבלתי-מוסרי נגד ישראל. אז טענת שהקרן החדשה כבר לא מממנת ישירות את הקואליציה. שאלתי אותך מדוע מידע זה על הקואליציה ועל מענקי הקרן החדשה לקבוצות דומות מאז 2009 לא הפך לפומבי, ואת לא הגבת. כפי שכולנו יודעים, אנשים רבים אומרים דברים באופן פרטי ובאופן פומבי, ולעיתים קרובות הם מאמינים שטענות אלו נכונות, אולם הדבר לא מהווה מידע מהימן, בפרט בתחום הפוליטי. ביקשתי ממך לאשר שהקרן החדשה אמרה לקואליציה להסיר כל אזכור לאספקת מימון עקיף דרך מעמד הפטור ממס של הקרן החדשה לישראל, ופעם נוספת לא ענית. אולי את לא יודעת, אבל את יכולה בקלות לוודא זאת ולכלול מידע זה במסמכים פומביים ומאומתים.

כארגון מחקר מקצועי, דו'חות NGO Monitor מבוססים, בקפידה רבה, על מידע מאומת, והמידע של הקרן החדשה אודות מענקיה, אשר הינו חסר ובלתי-עקבי, מפרט כי קואליציית הנשים לשלום קיבלה כמעט $300,000 בשנים האחרונות. (הקרן מכירה באיחור רב שהחלטה זו לממן קבוצת חרם מרכזית גרמה לנזק בלתי-הפיך, בלשון המעטה). בנוסף למענק, אתר הקואליציה ממשיך להצהיר שהקרן החדשה מקבלת תרומות פטורות ממס בארצות הברית, בריטניה, ושוויץ בשם הארגון ובשם פרוייקט "מי מרוויח מהכיבוש?".

בהנחה שאת ובכירים אחרים של הקרן החדשה לישראל מבינים כעת שתמיכתם בקואליציה ובקבוצות חרם אחרות הייתה טעות גדולה, וכי אכן הפסקתם מימון שכזה, מדוע ארגונך לא פרסם את המידע אודות מענקיו לשנים 2010 ו-2011, והדגים בבירור ובאופן פומבי שכל המימון של הקרן החדשה לישראל – ישיר ועקיף – לקואליציית הנשים לשלום ולקבוצות אחרות שמקדמות באופן פעיל את החרם, אכן הופסק? ודאי, אם שינוי מדיניות זה אכן התרחש, והקרן החדשה לישראל מגנה את פעילויות הקואליציה, את ואחרים בקרן החדשה צריכים להפוך זאת לפומבי. אני יכול להבטיח לך שארגון NGO Monitor יעדכן את דו'חותינו ויודיע לקוראינו ברגע שהמידע העדכני אודות המענקים יהפוך לזמין.

אני גם דוחק בך ובקרן החדשה ליישם את התרבותיות שאליה אתם מטיפים, ולהפסיק את הטחת הרפש ואת ההתקפות המרושעות נגד המבקרים שנמצאים ב"רשימת האויבים" שלכם. (ההתקפה היום בהודעה לעיתונות של הקרן החדשה מצטטת שיחה בינינו שהתקיימה בפגישה 'לא לפרוטוקול' – הפרה אתית נוספת).

לבסוף, אני חוזר על הצעתי שניפגש לדון בחילוקי הדעות בינינו בקשר לנושאים חשובים ביותר אלו. אני מאמין שנוכל לגשר על הפערים בינינו, ולעבוד יחדיו באופן בונה על בסיס הערכים היהודים והציונים המשותפים. אני מצפה לדיון זה, מתי שתהיי מוכנה לקיים אותו.

שבת שלום

פרופ' ג'ראלד מ. שטיינברג,
נשיא, www.ngo-monitor.org
ירושלים, ישראל

על המחבר

פרופסור ג'ראלד שטיינברג

פרופ' ג'ראלד שטיינברג הוא נשיא NGO Monitor ומלמד במחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן. תחומי העניין המחקריים שלו כוללים ביטחון ודיפלומטיה במזרח התיכון, הפוליטיקה של זכויות האדם וארגונים לא ממשלתיים, פוליטיקה ישראלית ובקרת נשק.