נקודות מפתח:

  • כנס "ישו במחסום" הוא אירוע דו שנתי אשר נערך בבית לחם ואשר הושק בשנת 2010 על ידי מכללת התנ"ך של בית לחם יחד עם קרן ארץ הקודש (Holy Land Trust). הכנס השני נערך בשנת 2012, והשלישי ייערך בין ה-10 ל-14 במרץ, 2014.
  • מכללת התנ"ך של בית לחם ושותפתה לארגון הכנס קרן ארץ הקודש (Holy Land Trust), ממומנות או מומנו באופן ישיר ועקיף על ידי ממשלות ארה"ב, הולנד, בריטניה, והאיחוד האירופי, כמו גם על ידי מוסדות דת נוצריים בולטים.
  • מימון ממשלתי ישיר: ארה"ב העבירה לקרן ארץ הקודש 232,300$ בשנים 2010-2006 ובשנת 2012 באמצעות הקרן הלאומית לדמוקרטיה, אשר ממומנת ברובה על ידי הקונגרס האמריקאי. ממשלת בריטניה העבירה לקרן 15,000 ליש"ט בשנים 2011-2010.
  • מימון ממשלתי עקיף:
    • הולנד: באמצעות ארגון "קורדאייד" (אשר מעל למחצית מתקציבו השנתי מגיע מממשלת הולנד). קרן ארץ הקודש מציינת את קורדאייד כשותף שלה, אך אינה מפרטת את סכום התרומה שהתקבל. קורדאייד הוא גם שותף של מכללת התנ"ך בבית לחם, אשר גם היא אינה מפרטת סכומי תרומות. הדו"ח השנתי של קורדאייד (הולנדית) לשנת 2012 כולל התייחסות פרטנית לכנס ישו במחסום.
    • הולנד: באמצעות קרק אן אקטי (קיבל מענקים בסך 1,695,233 אירו מגופים ממשלתיים ומגופים מוניציפאליים בהולנד בשנים 2012-2011).קרק אן אקטי מאפשר תרומות למכללת התנ"ך בבית לחם באמצעות אתר אינטרנט אשר מטרתו קידום דיאלוג בין דתי. בשנת 2010 הארגון קידם את כנס ישו במחסום באתר האינטרנט שלו.          
  • בנוסף למימון הממשלתי, מכללת התנ"ך בבית לחם זוכה לתרומת מהכנסייה המתודיסטית המאוחדת, מהכנסייה המנוניטית, הכנסייה הבפטיסטית של אירלנד וויילס, ומכנסיות וקרנות נוצריות נוספות.
  • מטרת כנס "ישו במחסום" היא קידום סדר היום הלאומני הפלסטיני בתוך הכנסיות האוונגליסטיות, ובתוך כך הכנס מחזיר לשיח תמות תיאולוגיות אנטישמיות – דוגמת תיאולוגיית ההחלפה (כלומר, האמונה כי הברית בין העם היהודי לבין אלוהים בוטלה ו"הוחלפה" בברית בין אלוהים לבין הנצרות).
  • בכנסים קודמים, אמירות אנטישמיות הובעו על ידי דוברים רבים. לדוגמא, "לאלוהים עדיין יש תוכנית לעם היהודי אשר פאולוס תיאר אותו כאויב הבשורה", ו-"ישו הוא הגפן האמיתית, לא ישראל. הוא הישראלי הנאמן אשר יגשים את כל מה שעם ישראל כשל מלהשיג". תמות אנטישמיות אחרות כוללות את ניתוקו של ישו מיהדות, וקידום תיאוריות גזעניות לגבי מוצאם של היהודים.
  • מכללת התנ"ך של בית לחם אינה שקופה לגבי המימון לכנס. המכללה אינה מספקת כל מידע לגבי תורמים והיקף התרומות.
  • מטרת העל של "ישו במחסום" היא להחליש את התמיכה המסורתית בישראל מצדם של הנוצרים האוונגליסטים בארה"ב ובמקומות אחרים.
  • במסגרת הכנס יתקיימו מספר סיורים למחסומים, ל"חומת ההפרדה", לשכונה פלסטינית ב"מזרח ירושלים", ויתקיימו פגישות עם משפחות פלסטיניות. לא מתוכננים ביקורים לשכונות יהודיות בירושלים, או עם משפחות יהודיות. כך גם אין בתוכנית ביקורים לזירות של פיגועי טרור בירושלים. למעשה הקול של הזרם המרכזי בישראל נעדר לחלוטין מהכנס, ומלבד פגישה קצרה עם ישראלי ביישוב אפרת, היהודים היחידים שמשתתפים בו הם "יהודים משיחיים".

רקע

  • אתר אינטרנט: http://www.christatthecheckpoint.com
  • כנס "ישו במחסום" הוא אירוע דו שנתי אשר נערך בבית לחם ואשר הושק בשנת 2010 על ידי מכללת התנ"ך של בית לחם יחד עם קרן ארץ הקודש (Holy Land Trust). הכנס השני נערך בשנת 2012, והשלישי ייערך בין ה-10 ל-14 במרץ, 2014.
  • מכללת התנ"ך של בית לחם מתארת את מטרותיה במושגים תיאולוגיים ולאומיים:
    • " מכללת התנ"ך של בית לחם שואפת להכשיר ולהכין מנהיגים-משרתים נוצריים בשביל הכנסיות והחברה בהקשר הערבי ,אשר יהוו מודל למרכזיותו של ישו, לענווה אדוקה, לשלמות תנ"כית, ולרחמנות ולצדק יצירתיים במשרותיהם ובכהונותיהם כלומדים לכל ימי חייהם".
    • "אנו גם מקבלים בברכה את התמיכה והתפילות של אחינו ואחיותינו ברחבי העולם, אשר מסורים לשימור עדותו של ישו באמצעות העם הילידי של ארץ התנ"ך".
  • קרן ארץ הקודש:
  • דוברים בכנס כוללים אנשי כמורה בולטים בעולם האוונגליסטי, בהם המזכיר הכללי של האיחוד האוונגליסטי העולמי, נשיא אוניברסיטת אורל רוברטס (אוניברסיטה נוצרית חשובה), ונציג של המרכז לתרבות ולאמונה באוניברסיטת ייל. הדוברים היהודים היחידיים בכנס הם "יהודים משיחיים".
  • מטרת הכנס היא לקרוא ל"אוונגליסטים לקחת אחריות ולעזור וליישב את הסכסוכים בישראל-פלסטין". נראה שהמטרה הפוליטית של הכנס היא החלשת התמיכה המסורתית בישראל מצדם של הנוצרים האוונגליסטים בארה"ב ובמקומות אחרים.
  • במניפסט הכנס נכתב כי הנושא שלו הוא "פיוס", והוא קורא לאוונגליסטים "להשיב לעצמם את התפקיד הנבואי בהשכנת שלום, צדק ופיוס בישראל ובפלסטין".
    • הרטוריקה של המניפסט לעומת זאת, מתארת את הפלסטינים כקרבנות בלבד ואת הישראלים כמדכאים בלבד: "ישנן עוולות אמיתיות אשר מתרחשות בשטחים הפלסטינים, ולא ניתן להתעלם יותר מהסבל של העם הפלסטיני", "לנוצרים הפלסטינים, כיבוש הוא נושא הליבה של הסכסוך".
    • למרות הקריאה ל"פיוס", המניפסט אינו מתייחס כלל לנושאי הליבה של הסכסוך, בהם הדחייה הפלסטינית את זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית, כך גם הוא מתעלם מפעולות הטרור הפלסטיניות נגד אזרחי  ישראל.
  • הכנסים בשנים 2010 ו-2012 קידמו את סדר היום הלאומני הפלסטיני בתוך הכנסיות האוונגליסטיות. כמה מהדוברים גם השתמשו בתמות תיאולוגיות אנטישמיות – דוגמת תיאולוגיית ההחלפה (האמונה כי הברית בין העם היהודי לבין אלוהים בוטלה ו"הוחלפה" בברית בין אלוהים לבין הנצרות).
  • הכנס יכלול סיורים "מטעם שותפתנו קרן ארץ הקודש" לכמה אתרים:
    • "חומת ההפרדה"
    • "חברון – העיר העתיקה וההתנחלות", שם הקבוצה "תשמע הסבר קצר על ההתנחלויות הישראליות", "תבקר את השוק של העיר העתיקה, אשר מעוזי המתנחלים, תחת הגנתם של כוחות ישראליים חנקו בה למוות אזור אשר היה שוקק חיים", ו"ביקור אצל משפחה מקומית אשר חיה במצור".
    • "מזרח ירושלים, 1948, ההווה ושינויים בזהויות" שם הקבוצה תבקר ב"שכונה הפלסטינית" שייח' ג'ראח. "בדרך חזרה לירושלים נעבור במחסום העיקרי בכניסה לעיר בית לחם ונמשיך לראות משפחות אשר הופרדו לחלוטין על ידי החומה".
    • "בכל בוקר של הכנס יוצע ביקור למחסום בית לחם".
  • יצוין, כי הביקור היחיד אצל יהודים ישראליים במהלך הכנס, הוא סיור של שעה אחת ב"התנחלות אפרתה, שם תסיירו בהתנחלות ותשמעו הסבר קצר על הרקע וסגנון החיים בהתנחלויות על ידי בן המקום". במהלך הסיור לירושלים לא מתוכננים ביקורים לאתרים קדושים ליהודים, כך גם לא מתכוננים שיחות עם ישראלים יהודיים.

אנטישמיות בכנס ישו במחסום

ביטויים של אנטישמיות גלויה אינם נדירים בכנסי ישו במחסום. תמה חוזרת ונשנה היא תיאולוגיית ההחלפה, כלומר האמונה כי הברית בין העם היהודי לבין אלוהים בוטלה ו"הוחלפה" בברית בין אלוהים לבין הנצרות. לפחות דובר אחד הפגין אנטישמיות גזענית כדי לערער על הקשרים האתניים של היהודים לארץ ישראל. דוגמאות:

  • הכומר סטיבן סיזר: בכנס ישו במחסום בשנת 2010, סיזר הרצה בנושא "ישראל והכנסייה: מיהו העם הנבחר של אלוהים?". מטרת ההרצאה הייתה תמיכה בתיאולוגיית ההחלפה. ציטוטים נבחרים:
    • "ההבטחות לאברהם, ליצחק, ליעקב וליוסף יכולות להתמלא רק באמצעות אלו אשר הולכים בדרכו של ישו, מכיוון שהם בלבד מצוינים כצאצאים האמיתיים של אברהם ושרה. יהודים אשר דוחים את ישו הוציאו עצם מחוץ לברית החסד, ויש להתייחס אליהם כאל בניה של הגר".
    • "'חומת העוינות המפרידה' שגולמה במכשול אשר הפריד בין יהודים לבין גויים בבית המקדש, שוברה על ידי ישו. אירוני, אך גם טרגי, שלמרות הנכונות שלו להיענות לכל התקנות הקטנוניות של המקדש לגבי טהרה, פאולוס נעצר לבסוף בגלל שהכניס לכאורה יוונים לבית המקדש ובכך טימא אותו (מעשי השליחים פרק כ"א: 29-28). היום, היורשים שלהם בממשלת ישראל שואפים להקים 'מכשול הפרדה' גבוה וארוך בהרבה כדי לשמר את הזהות הגזעית שלהם ואת התביעה הבלעדית שלהם פלסטין" (ההדגשות אינן במקור).
    • "לכן, ישו הוא הגפן האמיתית, לא ישראל. הוא הישראלי הנאמן אשר יגשים את כל מה שעם ישראל כשל מלהשיג ".
    • "לכן, אין כאן שום משמעות בה לאלוהים יש שני עמים נפרדים – הכנסייה וישראל. ישו הוא 'הנבחר' (לוקאס כ"ג:35; ישעיהו מ"ב:1), ואלו הבוטחים בו מפגינים את הנבחרות שלהם גם כן".
  • הכומר מיטרי ראהב הציע תיאוריה גזעית לסיבה מדוע היהודים אינם "עם הארץ" בכנס ישו במחסום בשנת 2010, בו הוא היה הנואם העיקרי. הוא טען כי
    • "אני בטוח שאם היינו עושים בדיקת דנ"א של דוד [המלך] שנולד בבית לחם, וישו שגם כן נולד בבית לחם, ושל מיטרי שנולד בצד השני של הכביש מהמקום בו ישו נולד, אני בטוח שיראו בדנ"א את הקרבה. לעומת זאת, אם תשוו את דוד המלך, ישו ואת [ראש ממשלת ישראל] נתניהו לא תתקבל תוצאה כלשהי, בגלל שמוצאו של נתניהו הוא משבט מזרח-אירופי שהתגייר במהלך ימי הביניים". ראהב יהיה בין הנואמים בכנס של שנת 2014.
  • פרופסור גרי מ. בורג', נאם בכנס בשנת 2012, שם הוא הפגין ראיית עולם התואמת את תיאולוגיית ההחלפה, בעוד אומר את הדברים הבאים לגבי יהודים ויהדות:
    • "ליהדות יש תפקיד שאין דומה לו בהיסטוריה. בגלל המורשת שלה היא אינה נדחית, אלא היא תשוב לעץ הזית ששורשיו נטועים באברהם כאשר היא תאמץ את האמונה בישו… לאלוהים עדיין יש תוכנית לעם היהודי אשר פאולוס תיאר כאויבי הבשורה, והוא מצפה לרגע, הרגע בו ישו יחזור, וכאשר זה יקרה, הכנסיה תהפוך לכנסייה מאוחדת של יהודים וגויים…היהדות ממשיכה להיות חלק מהמשפחה שלנו, וכמו פאולוס אנו כמהים לכך שהם יאמצו את ישו המשיח, וזו הסיבה בגללה פאולוס הטיף בבתי כנסת". 
    • בכנס ישו במחסום השנה, בורג' אמור להשתתף ב"דיאלוג בנושא תיאולוגיית ההחלפה" יחד עם דניאל יוסטר, הנשיא המייסד של איגוד הקהילות היהודיות המשיחיות ועם יוהאנה קטנצ'ו, הדיקנית האקדמית של מכללת התנ"ך של בית לחם, ואחת המחברות של מסמך קיירוס פלסטין.
  • הכומר ד"ר נעים עתיק, מייסד סביל – מרכז תיאולוגיית שחרור אקומני, אשר משתמש באופן תדיר בתמות אנטישמיות, השואבות השראה מתיאולוגיית ההחלפה, הרעיון ש"היהודים הרגו את ישו", וניתוקו של ישו מהיהדות (ישו כ"פלסטיני").
    • בכנס ישו במחסום (2010), הוא אמר כי "ישנה הדגשה על החלק של הברית הישנה אשר עבורי, באמת משקף הבנה שבטית של אלוהים". הוא גם אמר כי, "ישו היה פלסטיני שחי בפלסטין…ישו היה פלסטיני אשר נולד תחת כיבוש. ישו חי תחת כיבוש. כל מה שהוא לימד, כל מה שהוא אמר נעשה תחת כיבוש, בדיוק כמו שאני חיים היום".
    • בשנת 2011 הוא אמר כי  "כינונה של מדינת ישראל הייתה חזרה למושגים הפרימיטיביים ביותר של אל שבטי ובלעדי".
    • בשנת 2001 הוא טען כי "בארבעים ימי התענית לפני חג הפסחא, נראה לרבים מאיתנו כי ישו צלוב פעם נוספת, עם אלפי פלסטינים צלובים מסביבו. רק אנשים בעלי תובנה יראו את מאות אלפי הצלבים ברחבי הארץ, גברים, נשים וילדים פלסטינים נצלבים. פלסטין הפכה לגולגתה אחת ענקית. מערכת הצליבה של הממשלה הישראלית פועלת באופן יומיומי. פלסטין הפכה למקומה של הגולגולת." (הדגשה לא במקור).
  • קולין צ'פמן, תיאולוג נוצרי בריטי, אמר בכנס ישו במחסום של שנת 2010 כי "נראה שמה שקרה הוא שהניסיון הרע של הפלסטינים עם המהגרים הציוניים אחרי 1880 הזכיר להם את הניסיון הרע של מוחמד עם יהודי העיר מדינה, ועודד אותם להחיל עליהם את פסוקי הקוראן הקשים לגבי היהודים. כנראה שפלסטינים מוסלמים חושבים שהיהודים המודרניים פשוט חוזרים על ההתנהגות העוינת כלפי הנביא של יהודים מלפני מאות בשנים". הוא גם האשים את התמיכה הנוצרית בישראל בהכשלת המאמצים המיסיונרים בקרב המוסלמים וטען כי היא "אבן נגף משמעותית בפני הבשורה. מוסלמים רבים אינם מוכנים להקשיב לבשורה בדיוק בגלל שהם לא יכולים להבין כיצד כל כך הרבה נוצרים תומכים במשהו שנראה להם התגלמות אי-הצדק".