ז'נבה – היום, במקביל להגשת דו"ח ועדת החקירה על מבצע "צוק איתן" למועצת זכויות האדם של האו"ם, מספר מומחים בתחום הצבא, המשפט והמזרח התיכון יציגו קול אלטרנטיבי בז'נבה. באמצעות הצהרות שהוגשו למועצה ובאמצעות אירועים צדיים, מכון המחקר NGO Monitor וארגון UN Watch, יחד עם קולונל ריצ'רד קמפ, פרופסור ג'ראלד שטיינברג, ג'ונתן שנצר, אן הרצברג, עוזי רובין והלל נויר, יבקרו את דו"ח ועדת החקירה וידונו בנושאים שהאו"ם לא חקר בצורה מספקת.

המומחים זמינים לראיונות בנושא. אשת הקשר בנושא הינה לנה בקמן: 054-4-301-861, או lena@ngo-monitor.org" target="_blank">lena@ngo-monitor.org.

העמותה לאחריות ארגונים לא-ממשלתיים, עמותת האם של NGO Monitor (אשר לה מעמד מייעץ רשמי בוועדה הכלכלית חברתית של האו"ם), ו-UN Watch יארחו מספר אירועים באו"ם. היום (שני ה-29 ביוני) בשעות 17:00-19:00, יתקיים פאנל בן שני חלקים. החלק הראשון ידון בספר "משלימים את הפערים", ספר המתעד את האלמנטים החסרים בחקירת האו"ם על מבצע "צוק איתן". החלק השני של הפאנל יעסוק בהיבטים הצבאיים והיבטים של המשפט הבינלאומי במבצע האחרון בעזה, בו ישתתפו קולונל ריצ'ארד קמפ, לשעבר ראש הצוות בעניין עיראק ובנושא טרור בינלאומי מטעם ועדת המודיעין המשותפת; גנרל מייק ג'ונס, לשעבר ראש מטה פיקוד המרכז של ארה"ב; ופרופסור ג'פרי קורן פרופסור במכללת דרום טקסס למשפטים, לשעבר המומחה הבכיר לענייני דיני המלחמה בפרקליטות הצבאית של צבא ארה"ב, וראש ענף דיני המלחמה במחלקה הבינלאומית.פאנל נוסף יתקיים ביום שלישי ה-30 ביוני בשעה 10:00 בבוקר, בו יידונו דיני הלחימה בלחימה א-סימטרית.

המומחים ציינו את הדברים הבאים לגבי ועדת החקירה של האו"ם:

קולונל ריצ'ארד קמפ, לשעבר ראש הצוות בעניין עיראק ובעניין טרור בינלאומי מטעם ועדת המודיעין המשותפת: "דו"ח זה מהווה פשיטת רגל מוסרית, ואין בו כל הבחנה בין צה"ל, צבא לגיטימי הפועל להגן על דמוקרטיה ליברלית, לבין חמאס, ארגון טרור אשר שולט באופן דיקטטורי באזרחי עזה. בדו"ח אין כל הבנה צבאית וברור שלחברי ועדת החקירה כמו גם למחברי הדו"ח אין כל הבנה בעניינים צבאיים".

אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor: "בדומה לוועדות חקירה קודמות,ועדת שאבאס-דייויס כשלה, ולא פעלה לאורם של אמות מידה בינלאומיות של חקר העובדות, ובמיוחד שקיפות וחוסר הטיה. זאת ועוד, הדו"ח מלא בסתירות פנימיות, בעיקר כתוצאה מההתבססות הנרחבת על טענות בלתי ניתנות לאימות של ארגונים פוליטיים ועל עדויות בלתי אמינות של אנשים מעזה. אם המטרה הייתה לספק תיעוד מקיף של הלחימה בעזה – התוצאה היא כישלון מוחלט".

פרופסור ג'פרי קורן, מכללת דרום טקסס למשפטים, לשעבר המומחה הבכיר לענייני דיני המלחמה בפרקליטות הצבאית של צבא ארה"ב, וראש ענף דיני המלחמה במחלקה הבינלאומית: "לצערי, הממצאים בדבר הפרה של דיני הלחימה על ידי צה"ל בדו"ח נשענים על פרשנות שגויה או כוללנית של המשפט, ועל התייחסות לוקה בחסר של המציאות בלחימה. אלה מערערים על אמינות הממצאים. עם זאת, מה שברור הוא שרק צד אחד בלחימה, צה"ל, הפגין דבקות בדיני המלחמה, גם כאשר הצד השני הפר בכוונה תחילה את המשפט כדי ליצור יתרון אסטרטגי וטקטי".

ג'ונת'ן שנצר, סגן נשיא למחקר של הקרן להגנה על הדמוקרטיות: "הדו"ח אינו מתחשב או לוקח בחשבון את השחקנים שאפשרו את הלחימה… במשך שנים, איראן מסייעת לחמאס להשיג רקטות ארוכות טווח ולפתח יכולת ייצור עצמאית… התמיכה של טורקיה וקטאר בחמאס בשנים שלפני המבצע, כמו גם הקמפיינים הדיפלומטיים שמדינות אלה ערכו לטובת חמאס. התפקיד של מצרים…יותר מ-1000 מנהרות הושמדו לפני תחילת המלחמה…פעולה זו ככל הנראה הייתה הגורם המשמעותי ביותר שהוביל את חמאס לפתוח במלחמה…ומטרתו הייתה למנוע את כניסת המוצרים ממצרים לעזה".

הגנרל מייקל ד. גונס, לשעבר ראש מטה פיקוד המרכז של צבא ארה"ב:  הצד החיובי של דו"ח האו"ם הוא ההכרה בו כי על כל הצדדים הלוחמים נדרשים לציית לחוק, ושירי הרקטות חסר ההבחנה לישראל הוא בלתי חוקי. עם זאת, העובדה כי הדו"ח אינו מגנה את האופן בו ארגוני הטרור פועלים במכוון בתוך האוכלוסייה האזרחית מבלי להבחין את עצמם, ובכך מסכנים את האזרחים בלי כל צורך צבאי.  אני גם מאוכזב מכך שהדו"ח מגיע למסקנות בלי כל המידע הדרוש. ובמיוחד, הגינוי לצה"ל בעקבות תקיפות מסוימות בלי מידע על המטרות, צורך צבאי או מידע גלוי לגבי הסיכונים שהביאו לביצועה.