דוחות מודלפים של האיחוד בנושא הסכסוך הערבי-ישראלי מבוססים על מידע מוטה שמקורו בארגונים לא ממשלתיים
 
ירושלים – מכון המחקר NGO Monitor פרסם דו"ח חדש: "דיפלומטיה ממוחזרת", המפרט את מקומם המרכזי של ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים הממומנים על ידי האיחוד האירופי, בשישה דוחות שהודלפו על ידי נציגי האיחוד בישראל וברשות הפלסטינית. מסמכים אלו עוסקים בנושאים רגישים ביותר של מדיניות ישראל ביחס לירושלים, "שטח C", מעמדם של אזרחים ערבים-ישראלים, והאשמות לגבי אלימות מתנחלים. מסמכים אלו חוזרים על טענות כוזבות או מוטות שהועלו בדוחות של ארגונים פוליטיים לא-ממשלתיים שפועלים מתוך ישראל והרשות הפלסטינית.
 
"בכירי האיחוד האירופי הפרו את העקרונות הבסיסיים ביותר של הדיפלומטיה ומנהל תקין, על ידי אימוץ של האשמות שלעתים הן חסרות יסוד עובדתי מלא ולעתים הן שקריות לחלוטין, ללא בקרה וביקורת", אומר פרופסור ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "האיחוד האירופי מפר נורמות בסיסיות, מוסיף לחיכוך הקיים בין ישראל לפלסטינים ואף מגביר את הפוטנציאל לחידוש האלימות על ידי הסקת מסקנות בנושאים מורכבים, בהתבסס על מידע פשטני, מוטעה או שגוי המסופק על ידי ארגונים פוליטיים הממומנים על ידי האיחוד עצמו, כגון הוועד נגד הריסת בתים, המוקד, האגודה לזכויות האזרח, עיר עמים, יש דין ובצלם,
 
לדוגמאות של טענות מטעות ושקריות במסמכי האיחוד, ראה הטבלה להלן
 
ששת המסמכים שהודלפו הן "דוח ראשי משלחת האיחוד האירופי בנוגע למזרח ירושלים" (האחד מדצמבר 2010 והשני מדצמבר 2011); מצבם של אזרחים ערבים-ישראלים (דוח מסווג, דצמבר 2011); שטח C ובניית המדינה הפלסטינית (יולי 2011); תקיפות מתנחלים (דוחות פנימיים, אחד מאפריל 2011 והשני מפברואר 2012).
 
"הדוחות המודלפים מדגימים את כיצד האיחוד האירופי כשל ולא פיתח יכולות עצמאיות ומהימנות להתמודד באופן בונה עם הנושאים המורכבים הללו", מוסיף פרופסור שטיינברג. "בכל אחד מנושאי הליבה הללו, בכירי האיחוד האירופי לא עשו שום ניסיון לאמת את המידע או לפתוח בדיון עם בכירים או מומחים ישראלים. במקום זאת, הם הסתמכו על מספר מצומצם של ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים הממומנים על ידי האיחוד עצמו – דבר שאינו ראוי באתגרים רבי הפנים הללו."
 
טענות לא מדויקות/מוטעות של האיחוד האירופי בהתבסס על ארגונים לא ממשלתיים
מידע מדויק
"לפני הכיבוש הישראלי ב-1967, אוכלוסייתה המוערכת של בקעת הירדן עמדה על בין 200,000-320,000 תושבים." (דוח נציגי האיחוד האירופי על אזור C, 2011)
על פי מפקד האוכלוסין הירדני בגדה המערבית שנערך בשנת 1961, אוכלוסיית "מחוז יריחו" עמדה על 63,980 איש. על פי מפקד אוכלוסין שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 1967, אוכלוסיית הגדה המערבית כולה מנתה 600,000 איש (כאשר בקעת הירדן הייתה אחד מן האזורים דלילי האוכלוסין ביותר).
"רק אזרחי ישראל או אלה שזכאים באופן חוקי לאזרחות ישראלית (כלומר יהודים) יכולים לקנות נכסים שנבנו על אדמות מדינה" (דוח נציגי האיחוד האירופי בנושא ירושלים 2010, סעיף 7).
החוק הישראלי מאפשר לכל אזרח או תושב קבע לקנות נכסים על אדמות מדינה ללא הבדל דת גזע ולאום, ואף מאפשר לפקידים הממונים לאשר מכירה למי שאינם תושבים ואינם אזרחים.
"דרישה שאמבולנסים ישראלים ייכנסו לשכונות פלסטיניות במזרח ירושלים רק בליווי משטרתי" גורמת במקרים רבים "לעיכובים מיותרים ומסכני חיים באופן פוטנציאלי לתושבי מזרח ירושלים." (דוח נציגי האיחוד האירופי בנושא ירושלים 2011, סעיף 44).
הארגונים והאיחוד האירופי אינם מציינים את המקרים הרבים בהם אמבולנסים ישראלים הותקפו בדרכם להגיש טיפול רפואי במזרח ירושלים, וכך מציירים את ישראל כמי שמפלה פלסטינים ומונעת מהם טיפול רפואי ללא סיבה.
"הוואקום המוסדי והמנהיגותי במזרח ירושלים שנוצר על ידי הסגירה המתמשכת של המוסדות האלה, במיוחד של האוריינט האוס". (דוח נציגי האיחוד האירופי בנושא ירושלים 2010).
האוריינט האוס נסגר באוגוסט 2001, כחלק מההתגוננות הישראלית מפני גל פיגועי התאבדות רצחניים. כוחות הביטחון הישראליים מצאו באוריינט האוס נשק גנוב כמו גם מסמכים אשר הוכיחו שמנגנוני הביטחון הפלסטינים פעלו באופן לא חוקי מתוך הבניין.
"חרם אל-שריף/ מתחם הר הבית ממשיך להוות אזור מתוח ורווי פעולות משלהבות המובילות למהומות והפגנות בשכונות פלסטיניות… תפיסת האיום על המקומות הקדושים גורם לשמועות, שבתורן יכולות להוביל לעימותים אלימים בין קבוצות שונות… המחלוקת הנוגעת לפרויקטי בנייה שונים (דוגמת 'מנהרות ארכיאולוגיות', התוכניות האחרונות לשינוי רחבת הכותל המערבי) משמשת כדוגמא לכך שישראל אינה מנסה ליצור קונסנסוס לגבי בנייה באזורים רגישים בעיר." (דוח נציגי האיחוד האירופי בנושא ירושלים 2010/ שפה דומה גם בדוח של שנת 2011). 
בדוחות האיחוד האירופי המחלוקת בנוגע לשיפוצים בגשר המוגרבים (נקודת הגישה העיקרית עבור יהודים ולא-מוסלמים אחרים להר הבית) מוצגת באופן מטעה וחד צדדי, תוך האשמת ישראל בלבד על כך שהיא "מחריפה את המתיחות". הדוחות אינם מגנים אנשי דת מוסלמים קיצוניים שמנצלים "שיקולי בטיחות אמיתיים" כאמתלה להסתה לאלימות. במקביל מתעלם הדוח מהפרות החוק המתועדות של הווקף באותו אזור. על פי דוח מבקר המדינה (מאי 2011), הווקף גרם לנזק משמעותי להר הבית כשחפר תחתיו באופן לא חוקי.
 
"בשל מיקור החוץ (Outsourcing) של מדיניות האיחוד לאותם ארגונים שהוא עצמו מממן, והדלפת דוחות מלאים בטענות כזב, האיחוד האירופי לא מצליח לקבל מעמד של שחקן דיפלומטי רציני בקרב הישראלים" מוסיף שטיינברג. "הניסיון לעקוף את התהליכים הדמוקרטים בישראל באמצעות ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים קיצוניים, אינו מועיל להשגת שלום באזור. הדוחות המודלפים הללו עוסקים בכמה מהנושאים הרגישים ביותר בצורה חסרת רגישות ומניפולטיבית." 
 
לקריאת הדוח המלא לחץ כאן