(ירושלים) – אקדמאים, עיתונאים, מומחים ביטחוניים ומשפטנים מובילים, ביניהם פרופ' אלן דרשוויץ, מנהלו לשעבר של ה-CIA ר. ג'יימס וולזי, פרופ' יהודה פרל וסגן היועץ הביטחון הלאומי לשעבר בארצות הברית אליוט אברמס, קראו היום לבחינה עצמאית ורפורמה בארגון Human Rights Watch (שכינויו HRW). קריאה זו באה בעקבות מחקר העומק של NGO Monitor על פעילויות HRW במזרח התיכון במשך מספר השנים האחרונות, אשר פורסם מוקדם יותר החודש.

המכתב מדגיש את הממצא שקובע כי "בנושאי המזרח התיכון, HRW התנוון והפך ללובי פוליטי", אשר מכוון בעיקר נגד ישראל. הדו"ח שפורסם לאחרונה בראשות השופט גולדסטון על מבצע "עופרת יצוקה", ואשר כולל 30 הפניות לטענות של HRW שלא-אומתו, הבליט את ההטייה הזאת. בנוסף, ריצ'רד גולדסטון עצמו כיהן עד לאחרונה כחבר הועד המנהל של HRW.

מכתב פומבי זה מצטט את ניסיונות HRW "לסמן את ישראל כיעד לגינוי בצורה עקבית ובלתי-מידתית". הניתוח של NGO Monitor על פרסומי HRW בשנת 2008 מראה שתשומת לב רבה יותר הוקדשה לישראל מאשר לאיראן, סוריה, מצרים, ירדן ומשטרים אחרים באיזור.


החתומים על המכתב, אשר חברים בועד המייעץ הבינלאומי של NGO Montior, מותחים ביקורת גם על
אירוע גיוס הכספים של HRW שנערך לאחרונה בערב הסעודית ומגדירים אותו כעדות נוספת לאג'נדה הקיצונית של הארגון. בריאדה, מנהלת מחלקת המזרח התיכון של HRW התייחסה לצורך להילחם ב"קבוצות לחץ פרו-ישראליות".


גילויים שנחשפו לאחרונה לגבי אנשי הצוות הבכיר של מחלקת המזרח התיכון של HRW מעניקים משנה תוקף
לניתוח של NGO Monitor אשר מדגים את התפקיד המרכזי של אידיאולוגיה בארגון, במקום מומחיות בתחום זכויות האדם. בראש המחלקה עומדת שרה לאה וויטסון (אשר תמכה באופן פעיל במסע קמפיין החרם נגד ישראל וחברת "קטרפילר", ואשר הובילה את מסע גיוס הכספים של HRW בערב הסעודית). סגן מנהל המחלקה ג'ו סטורק שימש במשך 20 שנה כעורך ומייסד של המגזין הקיצוני והאנטי-ציוני Middle East Report (בקיצור, MERIP), והשתתף בכנס "ציונות וגזענות" בעיראק של סדאם חוסיין, כל זאת לפני שהצטרף ל-HRW.


בשבוע שעבר, ארגון HRW השעה את ה"אנליסט הצבאי הבכיר"
מרק גרלסקו ופתח בחקירה בעקבות חשיפת העניין אחוז הדיבוק של גרלסקו בפריטים ומזכרות נאציים.


כתוצאה מכך, המכתב קורא לחברי הועד של HRW להוציא לפועל חקירה מעמיקה ורחבה יותר, "סקירה עצמאית ומלאה" אשר "צריכה לכלול את החלפתם של אנשי צוות בכירים, בייחוד במחלקת המזרח התיכון". החותמים המליצו גם על "אימוץ של קווים מנחים נוקשים בשביל למנוע פגעים כאלו בעתיד".

הנשיא של NGO Monitor, פרופ' ג'ראלד שטיינברג אמר: "לאחר תיעוד קפדני וזהיר של עבודתו החד-צדדית של HRW במזרח התיכון במשך מספר שנים, ברור שהארגון מעמיד את האג'נדה הפוליטית מעל ערכי זכויות האדם האוניברסאליים. מכתב זה משקף את הצורך הבהול בסקירה עצמאית ומקיפה, בשביל לסיים אחת ולתמיד את פשיטת הרגל המוסרית של HRW".


—-סוף—-

הנוסח המלא של המכתב הציבורי הוא כדלהלן:

"לפני 30 שנה הוא נוסד בשביל להגן על מסורבים פוליטיים במשטרים רודניים, אך מנהיגי Human Rights Watch איבדו קשר כבר לפני זמן רב מהאתוס והערכים המקוריים של הארגון. בנושאי המזרח התיכון, HRW התנוון והפך ללובי פוליטי, אשר עושה שימוש במסווה של זכויות האדם והמשפט הבינלאומי בשביל לקדם אג'נדה קיצונית.
כפי שתועד בדו"ח המחקר המקיף של NGO Monitor, ארגון HRW הוא שחקן מוביל במערכה הבינלאומית המקדמת את הדמוניזציה של ישראל. פעם אחר פעם, פרסומי HRW מתבררים כחסרים אמינות או את חוסר-הפניות הנחוץ לשיפוט מוסרי. באיזור המזרח התיכון, אשר ברובו שולטים משטרים אשר מפרים את זכויות האדם על בסיס יומי, בכירי HRW בחרו לסמן את ישראל כיעד לגינוי בצורה עקבית ובלתי-מידתית.
משאבים פחותים בהרבה מוקדשים ללוב, ירדן, הרשות הפלסטינית, ערב הסעודית וסוריה. הזלזול של HRW בזכויות האדם לטובת תוקפנות נגד ישראל מובלט נוכח
שתיקתו הממשית של הארגון בנוגע לגורלו של גלעד שליט,והסירוב לגנות את השימוש של חמאס במגינים אנושיים במהלך העימות האחרון בעזה, שימוש שתועד היטב.
לאחרונה, האג'נדה של HRW נחשפה יותר בבירור כאשר עובדים בכירים של הארגון ערכו סעודה בשביל לגייס כספים בערב הסעודית – אחת מהמדינות הידועות ביותר לשמצה בעולם בשל הפרת זכויות האדם. בזמן הרצאתה, שרה לאה וויטסון, מנהלת מחלקת המזרח התיכון, הדגישה את תרומתו של HRW לבידוד ישראל באמצעות השימוש ברטוריקה של המשפט הבינלאומי, ואת הצורך להילחם במבקרים אשר קשורים ל"קבוצות לחץ פרו-ישראליות".
בשביל שלארגון יהיו נגיעה ושייכות עתידיים כלשהם, אנו קוראים לחברי הועד המנהל של HRW לכונן סקירה מלאה ועצמאית ורפורמה בארגון שעליו הם אחראים. זו צריכה לכלול את החלפתם של אנשי צוות בכירים, בייחוד במחלקת המזרח התיכון, אשר שימשה אמצעי לשקיעת והתדרדרות HRW, והאימוץ של קווים מנחים נוקשים בשביל למנוע פגעים כאלו בעתיד".
המכתב חתום על ידי חברי הועד המייעץ הבינלאומי הבאים של NGO Monitor:
פרופ' אלן דרשויץ, אוניברסיטת הארוורד, סופר ועורך דין
ר. ג'יימס וולזי – מנהל לשעבר של סוכנות הביון המרכזית (1993-1995)
אליוט אברמס – לשעבר סגן היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית לאסטרטגיה דמוקרטית גלובאלית
דגלאס מורי – מנהל, the Centre for Social Cohesion
פרופ' יהודה פרל – אוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס (UCLA) ונשיא, קרן דניאל פרל
תום גרוס – עיתונאי ופרשן לעניינים בינלאומיים


הערות העורך:
ניתן להקיש כאן בשביל לצפות בדו"ח של NGO Monitor "מוחיות או אידיאולוגיה?"
ניתן להקיש
כאן בשביל לצפות בניתוח של NGO Monitor על הפעילויות של HRW בשנת 2008
ארגון NGO Monitor נוסד בשביל לקדם שקיפות, ניתוח קריטי ודיון על תפקידם הפוליטי של ארגוני זכויות אדם. בשביל מידע נוסף, אנא בקר/י באתר שלנו:
www.ngo-monitor.org
פרסומים קודמים נוספים ודו"חות של NGO Monitor כוללים:
Goldstone Report: 575 Pages of NGO “Cut and Paste”  – ה-16 בספטמבר, 2009
HRW’s ‘Rain of Fire’:  Neither Thorough Nor Impartial – ה-2 באפריל, 2009
HRW and White Phosphorous: Condemn First, Correct (Maybe) Later – ה-14 בינואר, 2009
 
Amnesty and HRW Lebanon War Claims Discredited – ה-28 בדצמבר, 2006
הנשיא של ארגון  NGO Monitor הוא פרופ' ג'ראלד שטיינברג.
בין החברים
בוועד המייעץ הבינלאומי של NGO Monitor ניתן למצוא את אלי ויזל, פרופ' אלן דרשוויץ, סיר מרטין גילברט, ר. ג'יימס וולזי, ואליוט אברמס.