"החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים ישראלים שיוצרו באיו"ש, ברמת הגולן ובמזרח ירושלים היא צעד נוסף במסע הדה-לגיטימציה המתמשך של ארגונים לא-ממשלתיים נגד ישראל", מציין פרופסור ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor. "אסטרטגיה זו היא גם הכוח המניע של קמפיין ה-BDS (חרם, משיכת השקעות וסנקציות) נגד ישראל, אותו מובילים ארגונים המתנגדים למשא ומתן ולתהליך השלום וממומנים על ידי האיחוד האירופי".

במשך שנים, האיחוד האירופי העניק מאות מיליוני אירו שנועדו לסיוע הומניטארי ולקידום תהליך השלום, לארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים המנצלים את ערך זכויות האדם לקדם את האג'נדה הפרטית שלהם. ארגונים אלו מבצעים לובי נרחב באיחוד האירופי, שבתורו מאמץ את רעיונותיהם – שימוש במושגים כגון "יישום חוקי הגנת הצרכן האירופי" ו"מדיניות עקבית" מצד האיחוד האירופי כלפי מוצרים מאיו"ש, רמת הגולן ומזרח ירושלים, המסיטים את הדיון מהמטרה האמיתית של פעילות הארגונים לחרם מוחלט על ישראל, תוך חתירה תחת קיומה כמדינת הלאום של העם היהודי.

הדו"ח "מוכרים את השלום" הוא דוגמה מרכזית לפעילות זו. באוקטובר 2012, 22 ארגונים לא-ממשלתיים הזוכים למימון אירופי ישיר ועקיף קראו "למדינות האיחוד האירופי להטיל על ישראל סנקציות כלכליות שונות. והמליצו על "סימון מדויק של מוצרי התנחלויות כצעד ראשוני", ועל החרפת הסנקציות עד כדי "איסור מוחלט על ייבוא של מוצרי התנחלויות…ואיסור על העברות כספים להתנחלויות ולפעילויות הקשורות אליהן".

דוגמה נוספת הוא הפעילות של הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם (FIDH) יחד עם הארגון הפלסטיני 'אל-חק' (מימון מממשלות גרמניה, בריטניה, שוודיה, בלגיה, הולנד, שוודיה, שוויץ, דנמרק, אירלנד, נורבגיה ספרד והאו"ם). בינואר 2013, אל-חק פרסם דו"ח בשם "מזינים את הכיבוש", אשר ציין כי "הנושא של סימון מוצרי התנחלויות, נחשב על ידי אל-חק כצעד זמני בתהליך לאימוץ איסור כולל [על סחר במוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק]". מנכ"ל הארגון, שהואן ג'בארין, שהרשויות בישראל ובירדן קושרים אותו לפעילות בארגון הטרור החזית העממית, חזר על דרישה זו בספטמבר בבריסל בדברים שנשא בפני וועדת האו"ם לזכויות הבלתי מעורערות של העם הפלסטיני.

ארגונים אלו עובדים ביחד לוודא שהאיחוד האירופי "לא יעצור בסימון המוצרים". לפי מצגת שניתנה על ידי זנביב פאול מ-FIDH, לשיתוף הפעולה עם ארגון אל-חק יש "ערך מוסף" במלחמה הכלכלית נגד ישראל. בנוסף, שני הארגונים היו ממובילי קמפיין ה-BDS נגד חברת הסלולר אורנג'.

כאשר הנהגת האיחוד האירופי החליטה בספטמבר 2015 על סימון מוצרים ישראלים אשר יוצרו מעבר לקו הירוק, וועדת ה-BDS הפלסטינית פרסמה הודעה בה היא מציינת בפירוש כי סימון אינו צעד מספק מבחינת הפלסטינים. "הוועדה הלאומית הפלסטינית לחרם, משיכת השקעות וסנקציות, מחשיבה את הצעד של האיחוד האירופי בנושא סימון מוצרים ישראלים מההתנחלויות… כלא מספק ביחס למחויבויות המשפטיות של האיחוד האירופי במסגרת המשפט הבינלאומי".

"הדוגמאות הרבות מראות שארגונים פוליטיים רבים לא רק שמיישרים קו עם החלטת האיחוד האירופי לסימון מוצרים, אלא גם היו פעילים בעיצוב ההחלטה ובקידומה כצעד נוסף במלחמתם המתמשכת נגד מדינת ישראל", הוסיף שטיינברג. "האיחוד האירופי והמדינות החברות בו הם התומכים המרכזיים של רבים מהארגונים המקדמים את קמפיין ה-BDS. תמיכה זו אינה עומדת בקנה אחד עם המטרות המוצהרות של האיחוד האירופי לקידום המשפט הבינלאומי ההומניטארי ולקידום זכויות אדם".

לקריאת דף המידע לחצו כאן