אנטי-ציונות כאנטישמיות: לוחמה יעילה נגד חרמות, סטנדרטים כפולים ואובססיות

תקציר

במוצאי שבת בשבוע שעבר (20 ביולי), הועלה במהלך מופע רוק בבלגיה מיצג אנטישמי בוטה- בלון שחור גדול בצורת חזיר בר ועליו מגן דוד. הבלונים האחרים במופע הציגו את המשטרים הדיקטטורים הגרועים ביותר בעולם. הזמר במופע, רוג'ר ווטרס, הוא אחד מהסלבריטאים האירופיים המקדמים דמוניזציה של ישראל על-ידי קמפיינים של חרמות, משיכת השקעות וסנקציות.

זו לא הייתה דוגמא לביקורת לגיטימית על המדיניות הישראלית, או אירוע נקודתי וקיצוני, אלא מראה נפוץ למדיי, בייחוד באירופה, של אנטישמיות מודרנית שמתבטאת בשנאת ישראל והציונות. כפי שהדגים פרופסור רוברט ויסטריך, האנטישמיות שהייתה מכוונת כלפי יהודים כפרטים במשך יותר מ-2000 שנים מכוונת כעת כלפי הקולקטיב היהודי- ישראל. ציונות היא מטרת השנאה- הזכות של העם היהודי להגדרה עצמית לאומית ולשוויון ריבוני, מדינה משלנו, בה אנו יכולים לדבר בשפתנו, לפתח את התרבות שלנו, ולהכווין גורלנו כמו האומות האחרות בעולם. האנטישמיות של היום שוללת את הלגיטימיות של הזכות הבסיסית הזו של העם היהודי ומכפישה אותה.
 
אנטישמיות אנטי-ציונית כוללת לרוב תמות תיאולוגיות נוצריות ומוסלמיות- כלומר, ליהודים לא יכולה להיות מדינה או שוויון ריבוני מפני שאלוהים דחה אותנו, שהרגנו את ישו, דחינו את מוחמד, או פשוט בגלל שאנו ראויים אך ורק ולמעמד של בני חסות (ד'ימים). כרטיסי ברכה לחגים הנוצריים, קמפיינים לגיוס תרומות של ארגונים דוגמת כריסטיאן אייד, ותוכניות טלוויזיה מיוחדות המשודרות במהלך הרמדאן מאיראן דרך הרשות הפלסטינית ועד צפון אפריקה מלאות ברעל שכזה. רק לאחרונה, הארגון הפלסטיני מיפתאח בראשות חנאן עשראווי, עשה שימוש בעלילת דם קלאסית באתר האינטרנט הערבי של הארגון. בדיל, ארגון פלסטיני נוסף בעל השפעה העניק פרס לקריקטורה המציגה אנטישמיות קלאסית. בכל תהליך שלום, אין מקום לתפועות כאלו.

כחלק מהמלחמה הפוליטית הזו, נשללת מאתנו הזכות להגנה עצמית. למעלה מאלף ישראלים נרצחו בהתקפות טרור שכללו גם פצועים רבים, ומסגרות זכויות האדם של האו"ם בשיתוף ארגונים הלא-ממשלתיים, מאשימים אותנו ב"פשעי המלחמה" וב"הפרות של המשפט הבינלאומי". האשמות שווא אלו הן חלק מהאנטישמיות האנטי-ציונית, המשתמשת במוסר כפול כלפי ישראל שאינו תקף לאף מדינה אחרת.

אנטישמיות מודרנית ששמה לעצמה למטרה את המדינה היהודית משתקפת גם בהשוואות הגוברות בין מדיניות ישראל וההגנה העצמית שלה, לבין התנהלות הנאצים. בדומה לעלילות דם ודוגמאות קלאסיות אחרות של אנטישמיות, יש לגנות את אלו המשתמשים בהשוואה מעוררת שאט נפש זו כדי להכפיש את ישראל.
אך אנו לא נעשה את עבודתנו כראוי כאקדמאים, חוקרים, אנשי גופים ממשלתיים, חברי כנסת, יהודים וישראלים אם לא נעשה צעד נוסף מעבר לתיעוד ומחאה נגד האנטישמיות "החדשה" הזו.

מלחמה זו היא מלחמה מוסרית, ולכן האמצעים שעלינו להפעיל הם במישור המוסרי, כלומר, עלינו לחשוף לעיני כל את האנטישמים החדשים. הישראלים ככלל, ולא רק עובדי מדינה, צריכים להיות פעילים יותר בגינוי כל מקרה של מוסר כפול או דמוניזציה של ישראל, כמו גם השוואות לשלטון הנאצי ושימוש בתיאולוגיות אנטישמיות קלאסיות. המלחמות של היום מתבצעות לרוב בתקשורת, ושימוש ברטוריקה של מוסר הוא נדבך מרכזי של הדיפלומטיה הציבורית. גינוי של התנהגות לא-מוסרית, כולל זו של האו"ם ושל ארגונים הטוענים כי מקדמים זכויות אדם ועקרונות מוסריים אחרים הוא חיוני במלחמה זו.

בנוסף, עלינו לחשוף ולבייש את אלו המאפשרים פעילות זו- הממשלות והקרנות המספקות מאות מיליוני דולרים ואירו לארגונים ובכך ממשיכים את הלוחמה שגובשה בועידת דרבן ודו"ח גולדסטון. כספים אלו מועברים בהליכים סודיים במיוחד, בהם שרים, חברי פרלמנט ובכירים אחרים תלויים לחלוטין בפקידים נמוכי דרג בעלי הטיות אנטי-ישראליות כמו גם בדיווחים של הארגונים עצמם. חייבים לעמת את השרים והממשלות של נורבגיה, הולנד, שבדיה, האיחוד האירופי ואחרים עם העובדות שהם המממנים של ארגונים כמו מיפתאח ובדיל ושעל-ידי כך הם מקדמים אנטישמיות מודרנית. משימה זאת חייבת לכלול ח"כים מכל רחבי הקשת הציונית, מכל המפלגות – ימין, שמאל ומרכז כאחד.

אנו חייבים גם לעמוד אל מול הבריונות של ארגוני ההסתדרות האקדמית הבריטית המהווים חלק מרכזי במלחמה זו, כולל מתקפות על קולגות כמו רוני פרייזר שאזר אומץ לתמוך בציונות ובזכות היהודים להגדרה עצמית. פאנל משפטי בבריטניה ביטל את עדותו המפורטת של פרייזר בדבר אנטישמיות, וסיכם באופן מתנשא כי "הפרויקט הציוני" "וההתייחסות לישראל" "אינם מהווים חלק מהותי מהיהדות".

כיהודי וישראלי, אני מודה לחבר הכנסת שמעון אוחיון על הכרתו שלחברי הכנסת, כנבחרי ציבור, יש תפקיד מרכזי בהעברת המסר לציבור הרחב ובהובלת המאמצים הן בישראל והן ברחבי העולם הנחוצים להבסת המחלה האנטישמית בצורתה המודרנית.

תודה לכם.

 

 

 פרופ' שטיינברג נואם בכנס השקת השדולה למאבק באנטישמיות

 

פרופ' שטיינברג בפתיחת הכנס

על המציג