תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל (EAPPI)

מבוא

תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל (EAPPI) נוסדה ב-2002 כפרויקט הדגל של מועצת הכנסיות העולמית בהקשר הסכסוך הערבי-ישראלי.

למידע נוסף על התוכנית, קראו את הדו"ח של NGO Monitor "תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל: תוכנית ההכשרה האנטי-ישראלית של מועצת הכנסיות העולמית"

מידע כללי

מדינה
אתר אינטרנטhttp://eappi.org/en

מימון

לתוכנית EAPPI מועבר גם מימון ממשלתי, דוגמאות:

נורבגיה

שבדיה

גרמניה

  • הארגון Bread for the World תומך ב- EAPPI  באמצעות קרנות כנסייתיות, תוך תרומה לעלויות המשותפות של המשרד בג'נבה, ועלות ההכשרה וההצבה של 15-10 מתנדבים מגרמניה". הארגון Bread for the World מקבל מימון נרחב מהממשלה הגרמנית.

פינלנד

  • ב-2015, הארגון הכנסייתי Fin Church Aid ציין כי משרד החוץ הפיני הוא מקור המימון המרכזי לפרויקט התיאום הגלובלי של EAPPI והעניק 122,000 אירו ל-EAPPI-  לטובת "קמפיין לאחריות משותפת". על פי הדו"ח השנתי של Fin Church Aid לשנת 2015, הארגון שלח עשרה מלווים אקומניים בתוכנית בעזרת סיוע של משרד החוץ הפיני, ושלושה מלווים במימון יוניצ"ף ל-EAPPI עבור פרויקט "נגישות לחינוך".

פעילות

  • EAPPI מנסה להציג עצמה כתוכנית לזכויות אדם ולהגנה, אולם הדגש המשמעותי של התוכנית הוא על קידום מדיניות, לפני, במהלך, ואחרי תקופת השהייה בגדה המערבית ומזרח ירושלים.  עם חזרתם של הפעילים  לארצותיהם וכנסיותיהם הם מקדמים בהן קמפיינים אנטי-ישראלים כולל את קמפיין החרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) וכן מאשמים את ישראל ב"אפרטהייד", תוך השוואה לדרום אפריקה, משווים בינה לבין גרמניה הנאצית ואף משתמשים בתיאולוגיה אנטישמית. (ראו דוגמאות להלן).
  • EAPPI אינו ארגון רשום לא בארץ ולא בחו"ל. התוכנית מביאה פעילים בינלאומיים לגדה המערבית ולמזרח ירושלים באמצעות שימוש בוויזות תייר.
  • מטרתה הרשמית של התוכנית היא "לראות את החיים תחת כיבוש, להיפגש עם פלסטינים מקומיים וישראלים הרודפים שלום צודק, לשנות את מעורבות הקהילה הבינלאומית בסכסוך ולקרוא לה לפעול נגד חוסר הצדק באזור."
  • מטרת תכנית EAPPI, היא ""אנו חולקים עדויות ממקור ראשון עם מנהיגים דתיים, מקבלי החלטות, תקשורת, חברה אזרחית, אנשי עסקים, כדי שהם יוכלו לשנות את המדיניות הציבורית לכיוון סיום הכיבוש הישראלי והשגת שלום בישראל ופלסטין".
  • מאז שנת 2002, תוכנית EAPPI הביאה לישראל מעל ל-"1800 מלווים אקומניים" מתנדבים/פעילים לתקופה של שלושה חודשים, לאחר שאלו עברו הכשרה בארץ מוצאם אצל ארגונים מקומיים הנקראים "מתאמים לאומיים" (בדרך כלל ארגוני סיוע כנסייתיים המזוהים עם מועצת הכנסיות). ההכשרה כוללת הסברים אודות אופי התוכנית, דרכי התמודדות עם צה"ל והמשטרה ודרכי הכניסה למדינת ישראל
  • ליבת פעילות תוכנית EAPPI של מועצת הכנסיות, היא "נוכחות מתמשכת של 30-25 פעילים בשטח, לתקופה של שלושה חודשים המציעים ליווי, נוכחות מגנה ומתן עדות… ניטור ודיווח של הפרות זכויות אדם… עמידה לצד קבוצות מקומיות של שלום וזכויות אדם… וקידום מדיניות. אולם לעיתים קרובות פעילויות אלה מובילות לעימותים עם מתנחלים ישראלים והצבא הישראלי.
  • הפעילים לבושים ווסטים חומים עם לוגו הארגון, פרוסים במעברים, נקודות חיכוך בין ישראלים לפלסטינים ובין פלסטינים לצה"ל ואף בעיר העתיקה בירושלים ומתעדים אך ורק הפרות לכאורה מהצד הישראלי. התוכנית מהווה משאב לפעילים פרו-פלסטינים, החברים בכנסיות שונות ברחבי העולם הנשלחים לגדה המערבית, כשהכנסיות משמשות למעשה כ"ארגונים משלחים".
  • פעילי התוכנית משתפים פעולה עם ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים הפועלים בגדה המערבית, כולל קבוצות התומכות בקמפיינים של ה-BDS נגד ישראל ומאשימות את ישראל ב"פשעי מלחמה", כמו בצלם, רבנים לזכויות אדם, מחסום ווטש, המרכז הירושלמי לסיוע משפטי וזכויות אדם (JLAC), מרכז Wi'am וקבוצת תיירת אלטרנטיבית (Alternative Tourism Group)

דמוניזציה אנטי ישראלית

  • הרטוריקה של EAPPI כוללת האשמות על "אפרטהייד", ענישה קולקטיבית", "תמיכה ב"קידום המסמך קיירוס פלסטין ("Kairos Palestine"). מסמך זה קורא לחרמות, משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל – BDS,  מכחיש את הקשר היהודי למדינת ישראל באמצעות טיעונים תיאולוגיים, ומאשים את ישראל באופן בלעדי באחריות לסכסוך, בין היתר המסמך כולל בתוכו הצדקות לטרור נגד אזרחים ישראלים ומגדיר זאת כ"התנגדות חוקית.
  • EAPPI משתתף בפעילויות לזכר "הנכבה" הפלסטינית, ובסיוריהם במשך שלושה חודשים התוכנית מתמקדת רק בסיפור הפלסטיני. יש להם קשר מצומצם עם החברה הישראלית, כפי שפורסם בבלוג ב -14 ביולי 2015, "מאבק מתמשך זה כולל אלימות והרס חוזרים ונשנים מצד מתנחלים ישראלים סמוכים הכולל הריסת בתים ומבנים חקלאיים, הרעלת בארות, כריתת עצי זית ואלימות פיזית נגד התושבים כולל זריקת אבנים וירי. "
  • בתגובה לביקורת בנוגע להטייתה לטובת הפלסטינים, EAPPI טוענת כי התאימה את התוכנית שלה כך שתכלול "קולות ישראליים". במציאות, "קולות" אלה אינם אלא ארגונים לא ממשלתיים רדיקליים המחזקים את הנרטיב של EAPPI.
  • הפרסום המרכזי של EAPPI "אמונה תחת כיבוש" (Faith Under Occupation) , שפורסם בשיתוף עם מועצת הכנסיות והמרכז הירושלמי הבין-כנסייתי (2012) רואה בישראל האשמה הבלעדית לקשיים איתם מתמודדים הנוצרים "בארץ הקודש". המסמך מנסה גם "להפריך" את מה שהוא מכנה, התעמולה הלא מבוססת של ישראל ושל נוצרים ציונים ש"צמצום האוכלוסייה הנוצרית נגרם בגלל המוסלמים."במסמך זה מופיעה רשימת המלצות תחת הכותרת "50 דרכים לפעולה למען שלום וצדק" בין השאר נכתבו ההמלצות הבאות לפעילים:
    • "תרגל שימוש באוצר מילים ברור וחד משמעי כולל בשפה המוחה נגד האפרטהייד וקולוניזציה"
    • "חזק רשתות חברתיות וקבוצות העובדות על סנקציות והפסקת סיוע לישראל מארה"ב"
    • אתגר את ישראל בבתי המשפט המקומיים והבינלאומיים (אם אתה עו"ד תרום מזמנך ותיזום תביעה)
    • "הצטרף לקמפיינים של חרם כלכלי"
    • "תיזום קמפיין לחרם תרבותי ואקדמי; היה מעורב בפעולה של אי ציות אזרחי למשוך תשומת לב ולשנות מדיניות."
    • "בקש ממנהיגי דת נוצריים לפעול בהתבסס על מסמך קיירוס פלסטין"

דוגמאות לפעילות של פעילי התוכנית עם שובם לארצות מוצאם

  • בתום שלושת החודשים , עם חזרתם לארצות מוצאם, רבים מאותם פעילים מקדמים בהן קמפיינים אנטי-ישראלים כולל את קמפיין החרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS).  לדברי EAPPI במסגרת "קידום המדיניות הנרחב" של התוכנית, פעיליה "פוקחים את עיניהם של קהילות, כנסיות וממשלות למציאות הכיבוש". לפי  EAPPI, פעילות זו כוללת עבודה בישראל ו"בחזרה במדינות המוצא שלנו… קידום מדיניות הוא כלי להגביר פעילות בינלאומית למען שינוי. אנו חולקים עדויות ממקור ראשון עם מנהיגים דתיים, מקבלי החלטות, תקשורת, חברה אזרחית, אנשי עסקים, כדי שהם יוכלו לשנות את המדיניות הציבורית… מודעות בינלאומית גבוהה תגביר את הלחץ על אלו המבצעים הפרות זכויות אדם ותסייע להגן על אזרחים מהפרות אלו".
  • פעילי EAPPI שחוזרים לארצות מוצאם ידועים בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם בפעילות שלעיתים גובלת בהסתה ואנטישמיות. ביולי 2012, ויויאן ווינמן, מי שהיה בזמנו נשיא מועצת הנציגות היהודית בבריטניה, תיאר את EAPPI כ"תכנית מסיתה ומפלגת…שבוגריה חוזרים לארצותיהם עם השקפות עולם פשטניות ורדיקליות. חברי הקהילה היהודית ברחבי המדינה סבלו מהטרדה והתעללות במהלך מפגשי ה-EAPPI".
  • לפי מועצת הנציגות היהודית בבריטניה, EAPPI "סייע לייצר אקלים של עוינות כלפי ישראל במסגרת הכנסייה של אנגליה." מעבר לכך, "הנרטיב של ה-EAPPI מבוסס על חווייתם של מתנדבים שבילו חודשים ארוכים בקרבת הפלסטינים בשטחים, ורק חצי יום בישראל ואז חוזרים להרצות בפני קהלים שיודעים מעט מאוד או לא כלום על חיי היום יום של החיים משני צדי הסכסוך".
  • במהלך אירוע פומבי שנערך בספטמבר 2017, שבו דיבר פעיל EAPPI הכומר גורדון טימברס מהכנסייה הפרסביטריאנית של קנדה, משתתפת מהקהל ביקשה להעיר הערה: "אני לא יודעת כמה אנשים פה ראו את המודל של תאי הגזים… כמה מהדברים האלה [תיאור הכומר את מחנות הפליטים הפלסטינים] ממש הזכירו לי את המודל שם ואני לעיתים תוהה האם יש יהודים שרואים את המודל וחושבים על מה שנעשה כאן…." בתשובתו טימברס לא מחה על ההשוואה המופרכת אלא ענה שהוא "מעריך את השאלה … תודה על זה, כי יש קווי דמיון. כל הניירות האלה והגבלת התנועה והמחסומים וכל הדברים האלה, כן, זה גורם לאנשים לחשוב." (ההדגשות לא במקור) [הסרטון שמור אצל- NGO Monitor]
  • ב18 ביוני 2017, פעיל EAPPI מבריטניה (אשר השתתף בתוכנית מאפריל עד יולי 2016 ( העביר הרצאה בשם :"עדי ראייה-סיפורים מהגדה המערבית וישראל" בכנסיית ליברפול. הפעיל טען כי "הממשל הישראלי מנסה לכפות תוכנית העברה על כל הקהילות של הבדואים ולהעבירם לעיירות… מצלצל מוכר? דרום אפריקה? מזכיר לי את מה שהבריטים עשו לאבורג'ינים לפני 200 שנה, ומה עם מה שקרה עם האינדיאינים הילידים בארה"ב? ". הוא הוסיף כי "הממשלה הישראלית אינה מתירה יחס גדול יותר של פלסטינים של ערביים ישראליים ממה שקיים, יש כיום כ-39% מכלל האוכלוסיה, אבל ישראל רוצה להוריד את המספר הזה שיהיה 30 אז זה אחד הסיבות להרס בתים… ולעיתים קרובות כאשר הערבים הישראלים נענשים, איך הם נענשים? הם יכולים להישלח לגדה המערבית, להוציא אותם מישראל, או גרוע יותר לעיתים נשלחים לעזה, וזאת עובדה (06:40, 09:00, 1:05:30)".
  • בלוג שוויצרי של EAPPI שנכתב על ידי הפעילים,  הציג ראיון עם מנאל תמימי (מ-10 ביוני 2017). תמימי עושה שימוש לעתים תכופות ברטוריקה וחומרים ויזואלים אנטישמיים ואלימים ברשתות החברתיות. לדוגמא, תמימי צייצה (1 באוגוסט 2015 )  "אני שונאת את מדינת ישראל ומאחלת לה אינתיפאדה שלישית בקרוב, שאנשים יתקוממו ויהרגו את המתנחלים הציונים בכל מקום". ביום כיפור 2015 תמימי צייצה: "הערפד הציוני חוגג את יום כיפור שלו בשתיית הדם הפלסטיני, כן הדם שלנו טהור וטעים אבל הוא יהרוג אתכם בסוף". האו"ם הסיר את תמימי מרשימת "מגני זכויות האדם, אחרי ש-NGO Monitor הגיש תלונה בנושא.
  • במאי 2016, פעילת EAPPI בלונדון סיפרה על חוויותיה בחברון. במהלך המצגת, היא האשימה את "הלובי היהודי" ואת השפעתו בארה"ב כהסבר מדוע "הנוצרים האוונגליסטים אינם רגישים למצוקה הפלסטינית". בנוסף, היא הביעה תמיכה "בזכות השיבה" של הפלסטינים, קראה לחרם מקיף על מוצרים ושירותים מישראל, והאשימה את ישראל בהרג פלסטינים בחברון "שטוענים שהיו להם סכינים, אבל למעשה יש סרטונים שמראים שהסכינים נשתלו בידיהם לאחר הירצחם".  (ההדגשה אינה במקור)
  • פעיל דרום אפריקני שהשתתף בתכנית EAPPI פעמיים, קרא לשיתוק מערכת הבנקים הישראלית, תוך קריאה ל SWIFT (האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין בנקאית) להטיל סנקציות נגד ישראל.  לדבריו "אם אנחנו יכולים לפתח את המומנטום לסנקציות נגד בנקים ישראלים, אז כל העצמה של הצבא הישראלי נעשית לא רלוונטית…זה הבסיס האמתי לתמיכה בתכנית ה BDS… ללא גישה ל- SWIFT… כל הכלכלה תקרוס במהירות…הגיע הזמן לומר שקרבנות השואה נהפכו עכשיו למדכאים." (ההדגשה אינה במקור)
  • בנובמבר 2014, תשעה פעילים נפגשו עם בכירים באיחוד האירופי בבריסל, שם "לחצו על האיחוד האירופי לנקוט באמצעים יותר אפקטיביים נגד ההתנחלויות הלא-חוקיות, הריסת בתים ועקירת אוכלוסייה בכפיה בשטחים הכבושים הנשלטים בידי הרשויות הישראליות".
  • פעילי EAPPI בפינלנד פעלו לקידום נושא סימון המוצרים מההתנחלויות שהוביל האיחוד האירופי, "ופנו אף לחברי פרלמנט אירופאים במהלך הביקור השנתי של ה-EAPPI בבריסל שאורגן על ידי ה- WCC"
  • ב-17 באפריל 2018, כומר (minister) בכנסיית סנט פול קנדה שהתנדב ב- EAPPI בבית לחם, כתב כי "מצעד השיבה" מתמקד בזכויותיהם, המובטחות תחת אמנת ג'נבה לחזור לאדמה שאבות אבותיהם התגוררו בה עוד לפני ההיסטוריה המתועדת … שורשי "מסע השיבה" חוזרים עד לשנת 1948, בהתמודדותם עם התקפות טרוריסטים בידי הכוחות הישראליים 750,000 פלסטינים ברחו מכ – 600 כפרים ועיירות. (ההדגשות לא במקור)
  • פעיל EAPPI  מארה"ב אמר במהלך הרצאתו ב-2013, כי הוא "השתתף במסע לאורך הויה-דלרוזה הפלסטינית [דרך היסורים של ישו]… בכל תחנה התיחסנו לסבל המתמשך של העם הפלסטיני וקישרנו אותו עם ארועי יום שישי הטוב המקוריים במהלך כיבוש אחר לפני 2000 שנה" (הדגש לא במקור) בנוסף, הפעיל קידם קמפיין BDS נגד ישראל, וטען כי "סודה סטרים מאוד פופלרית בארה"ב… אם אתם רוצים לתמוך בחרם נגד סודה-סטרים… יש לי כרטיסים כאן שאשמח אם תקחו… והיום אחה"צ אני הולך להצטרף לקול יהודי לשלום (Jewish Voice for Peace) להפגנה החודשית שלהם לחרם"… (הדגש לא במקור).

מתאמים לאומיים

  • חלק גדול מהמתאמים הלאומיים שותפים בעצמם  לקמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל, ובנוסף מממנים מספר ארגונים המעורבים בקמפיין הלוחמה המשפטית וה-BDS נגד מדינת ישראל.
  • המרכזת הארצית של EAPPI בדרום אפריקה, Dudu Mahlangu-Masango, חתומה על מכתב מנובמבר 2012 שנשלח לנשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומא שאומר, "ישנם עזתים המעורבים בירי טילים – מתוצרת ביתית – על ישראל, ובעוד שאנו מתנגדים לכך, מדובר בצעד של עם מדוכא המתמודד עם אלימות חמורה יותר מצד ישראל וגם בתגובה לאלימות השיטתית והמתמשכת של ישראל כלפי העם הפלסטיני…הממשלה שלנו צריכה לשים לישראל אולטימטום: אם אזרח נוסף ייהרג, השגריר הישראלי ישלח בחזרה לישראל והשגריר שלנו שם יוחזר…בנוסף, אנו קוראים לממשלה שלנו ולארגוני החברה האזרחית לקדם חרמות משיכת השקעות וסנקציות רחבות יותר נגד מדינת ישראל." (ההדגשה אינה במקור)
  • ב-15 למאי, 2018, במהלך ראיון טלוויזיוני, כשנשאלה לגבי עצירת היחסים הדיפלומטים של דרום אפריקה עם ישראל, היא ענתה ״באתי מהמערכת האפרטהייד של דרום אפריקה…כשמה שהם היו עושים היה פסול וראוי לסנקציות, אז אני מסכימה, סנקציות מוחלטות בין דרום אפריקה לישראל היא הדרך החוצה".
  • בבריטניה ובאירלנד, תוכנית EAPPI מנוהלת על ידי Quakers in Britain בשם 16 כנסיות וארגונים שותפים, לרבות Christian AidCAFOD, ו-Trocaire. לפי EAPPI-בריטניה, "בעוד שהסניף של אירלנד ב- EAPPI בריטניה אינו חבר בתנועת ה-BDS ואינו מסנגר על ה-BDS, אנו תומכים בזכות הארגונים והאזרחים להיות מעורבים באמצעים דמוקרטים ולגיטימיים אלו למחאות לא אלימות. אנו בהחלט תומכים ופועלים לסיום הסחר עם ההתנחלויות והשטחים הפלסטינים הכבושים."( ההדגשה אינה במקור ). הקווקרים הצהירו בנובמבר 2018 כי לא ישקיעו בחברות המרוויחות מהכיבוש של פלסטין.
  • Norwegian Church Aid -NCA (ארגון סיוע כנסייתי נורבגי)
    • בנורבגיה, הארגון הכנסייתי הנורבגי מנהל ומתאם את תוכנית .EAPPI
    • בכיר לשעבר שעסק בפעילות הפוליטית של ,EAPPI נאדר חאנה, הסביר כי "NCA מעורבים בגיוס, שזהו הדבר החשוב ביותר. הם עורכים את הפרסום – מקיימים את הראיונות, הם מקבלים את טפסי המועמדות, בודקים את המבחנים, והם בוחנים אותם [הפעילים] לפני הגעתם. כשהם חוזרים לביתם, NCA  גם אחראים לתאם את הפעילות הפוליטית שלהם… NCA גם מממנים ומאפשרים למועמדים להשתתף בתוכנית זו".
  • Finn Church Aid (ארגון סיוע כנסייתי פיני)
    • ארגון הסיוע הפיני מנהל את התוכנית בפינלנד, הוא השותף בפינלנד לתוכנית EAPPI.
    • על פי EAPPI פינלנד, "בפינלנד, משרד החוץ אחראי על בחירתם והכשרתם של המשקיפים."
    • בשנת 2014 EAPPI ו-Finn Church Aid ערכו סיור הרצאות בקמפוסים באוניברסיטאות מרכזיות וטענו כי ישראל מפלה את האוכלוסייה הפלסטינית ו"רודפת" ילדים פלסטינים . הוועד הציבורי נגד הריסת בתים – פינלנד (ICHAD-Finland) ארגון מרכזי בפעילות האנטי-ישראלית בהלסינקי, קידם אף הוא את הסיור.
    • פעילי EAPPI בפינלנד פעלו לקידום נושא סימון המוצרים מההתנחלויות שהוביל האיחוד האירופי, "ופנו אף לחברי פרלמנט אירופאים במהלך הביקור השנתי של  EAPPI בבריסל שאורגן על ידי WCC".
  • DanChurchAid (ארגון סיוע כנסייתי דני)
    • בדנמרק, התוכנית מנוהלת על ידי הארגון Dan Church Aid.
    • לפי דוח של Dan Church Aid משנת 2015, סופקו לפעילים "חומרי לימוד, כולל סרטוני וידאו שיכשירו אותם להתנדבות ולשיטות דיווח על הפרות זכויות אדם".
  • Bread for the World (ארגון סיוע כנסייתי גרמני)
    • בגרמניה מנוהלת התוכנית על ידי מספר ארגונים ביניהם Bread for the World.
    • הארגון Bread for the World תומך ב- EAPPI  באמצעות קרנות כנסייתיות, תוך תרומה לעלויות המשותפות של המשרד בג'נבה, ועלות ההכשרה וההצבה של 15-10 מתנדבים מגרמניה".
  • Diakonia (דיאקוניה – ארגון סיוע כנסייתי שבדי)

שותפים

כל המאמרים בנושא תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל (EAPPI)