אודות

דנמרק, שבדיה, שווייץ והולנד מממנות במשותף ארגונים לא-ממשלתיים ישראלים ופלסטינים דרך “מנהלת זכויות האדם והמשפטי הבינלאומי” (להלן: המנהלת). המענקים מנוהלים על ידי המכון המשפטי באוניברסיטת ביר-זית (IoL-BZU) וחברה אירופית לייעוץ רב-תחומי (NIRAS).

על פי אתר האינטרנט של המנהלת, המטרה הכוללת של תכנית המימון המשותף הוא: "לתרום למימוש יעיל של דבקות בזכויות אדם והחוק הבינלאומי בשטחים הפלסטינים הכבושים ולהשפיע על התנהגותם של נושאי האחריות הרלוונטיים, כולל ישראל, הרשות הפלסטינית וגופי הממשל / הרשויות בעזה" (הדגשה לא במקור). הדבר נעשה על ידי "תמיכה בארגוני חברה אזרחית פלסטינים וישראליים הפעילים בשטחים הפלסטינים הכבושים בתחום זכויות האדם, במסגרת הפרמטרים וההקשר של סיום הכיבוש הישראלי של השטחים הפלסטינים הכבושים והקמה של מדינה פלסטינית עצמאית ודמוקרטית שבה זכויות האדם יכובדו".

  • המדינות התורמות אחראיות להחליט על המסגרת הכללית והמדיניות עבור מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי; לאשר מדריכי עבודה בשטח ואת הטפסים הסטנדרטים; לאשר תכניות עבודה שנתיות ותקציב למנהלת; לאשר מימון שהוצע על ידי המנהלת; להחליט על פתיחת קול קורא להצעות עבור תמיכה בפרויקט; אישור דוחות שנתיים מילוליים ודוחות כספיים המבוקרים על ידי המנהלת, וועדת ההיגוי סקירה חצי שנתית, או כל הערכה חיצונית אחרת של התכנית (ההדגשות אינן במקור). המנהלת העניקה סך כולל של $13,289,400 בשנים 2016-2014 באמצעות מימון ליבה של 24 ארגונים לא-ממשלתיים. עם זאת, אין מידע לגבי איך מתקבלות ההחלטות על המענקים, על בסיס איזה מידע ועל ידי מי. מחקר של NGO Monitor מראה כי מספר ארגונים מוענקים מקדמים BDS ומשתמשים ברטוריקה אנטי ציונית ואף אנטישמית.
    13 מתוך 24 מהארגונים מקבלי מימון ליבה תומכים ב-BDS; מתוך 20 ארגונים, 11 מקבלים מימון לפי פרויקט גם כן תומכים ב- BDS; מקבלי מענקי הליבה התומכים ב-BDS מקבלים 5.78 מיליון דולר מתוך 10.48 מיליון דולר; בסך הכל: 56% מהמימון של המנהלת מוקצים לארגונים התומכים ו/או מקדמים BDS.

דוגמאות לפעילויות והצהרות של המנהלת

בנוסף למימון פעילויות פוליטיות וארגונים פוליטיים, המנהלת מקדמת ומפרסמת באופן קבוע את האג'נדה המוטה של השותפים שלה ומקבלי המימון.

  • בכנס ההשקה במרץ 2014, מנכ”ל המנהלת, מוסטפא מרי, ”הדגיש את הקשיים בפניהם ניצבים הפלסטינים ואת הצורך לתמוך בזכויות האדם בחוק הבינלאומי ובארגוני החברה האזרחית", בעודו מזכיר לקהל את "המציאות דמוית האפרטהייד שעל הנושאים באחריות להתייחס אליה".
  • בפברואר 2014, המכון המשפטי באוניברסיטת ביר-זית, מקום מושבה של המנהלת המתפקד גם כגוף המנהל את פעילותה, פרסם דו"ח תחת הכותרת "קידום זכויות הפלסטינים בהתאם לחוק הבינלאומי: קווים מנחים” (אנגלית וערבית). מסמך זה מהווה מדריך אסטרטגי לניצול מושגים משפטיים ורטוריקה משפטית על מנת להכפיש ולבודד את ישראל בזירה הבינלאומית (לוחמה משפטית), ומדגיש שבלי קשר לגבולותיה, ישראל היא בין ה”משטרים הגזעניים אשר קיומם אסור לחלוטין ללא יוצא מהכלל”. דו"ח זה פורסם בהבלטה בדף הפייסבוק של המנהלת.
  • המכון המשפטי באוניברסיטת ביר-זית והמנגנון שקדם למנהלת, המרכז לפיתוח ארגונים לא-ממשלתיים (NDC), תומכים באנטי-נורמליזציה – רעיון הדוחה כל שיתוף פעולה או דיאלוג עם ישראליים. קוד ההתנהגות של NDC מחייב את הארגונים החתומים לפעול באופן העולה "בקנה אחד עם סדר היום הלאומי ללא כל פעילות של נורמליזציה עם הכובש [ישראל], לא במישור הפוליטי-ביטחוני ולא במישור התרבותי או התפתחותי" (ההדגשה אינה במקור). לדברי שריף בסיוני, משפטן בינלאומי ואחד המייסדים של בית הדין הפלילי הבינלאומי, המכון המשפטי באוניברסיטת ביר-זית הזמין אותו לדבר, אך חזר בו מההזמנה לאחר שנודע לו שהוא היה אמור לנאום גם באוניברסיטאות בישראל במאי 2015.

דוגמאות נבחרות לארגונים הממומנים על ידי מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי

  • בדיל קיבל ($260,000 לשנים 2016-2014, בנוסף לסכום לא ידוע של "מימון חירום"): הוקם במטרה לקדם את “זכות השיבה” הפלסטינית והוא ממובילי קמפיין ה-BDS העולמי. פרסם קריקטורות אנטישמיות באתר שלו, כמו גם תמונות המקדמות אג'נדה של מדינה אחת ושולל את זכותה של ישראל להתקיים.
  • אל-חק קיבל ($710,000 לשנים 2016-2014): מהארגונים המובילים את הקמפיינים ללוחמה משפטית ולחרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) נגד ישראל. הציע לחבל במערכת המשפט הישראלית באמצעות “הצפת בית המשפט [העליון] בעתירות בתקווה לקעקע את פעילותו ומשאביו”. בית המשפט העליון הישראלי זיהה את מנכ"ל ארגון אל חק, שואן ג'אברין כ"אחד מהפעילים הבכירים של ארגון הטרור החזית העממית". החזית העממית לשחרור פלסטין מוגדר כארגון טרור על ידי האיחוד האירופי.
  •  Stop the Wall קיבל ($65,000 עבור פרויקט מסוים): מוביל קמפיינים בינלאומיים ל-BDS. הארגון קיבל מענק שמטרתו "לתרום למצב של אחריותיות וכבוד לזכויות אדם על ידי כל הנושאים באחריות על ידי יצירת מנגנונים ליישום החלטות בית הדין הבינלאומי לצדק בנוגע לחומת ההפרדה" הארגון טוען כי "החומה היא חלק בלתי נפרד מהפרויקט הציוני להוציא את הפלסטינים מפלסטין" ורואים "בחומה חלק בלתי נפרד מהשאיפות הגזעניות של הציונות" וממדיניות "הכיבוש הישראלי הקולוניאליזם והאפרטהייד".