יש הסכמה רחבה שה"סקר" והכותרת, שפורסמו בעיתון "הארץ" ב-23 באוקטובר בנוגע למדינת ישראל וליחס הציבור לאפרטהייד, היו טעות, בלשון המעטה. "הארץ" פירסם הבהרה קטנה, וגדעון לוי הסביר את טעותו (המינורית, לדבריו). בד בבד, עיתונים ובלוגים רבים ניתחו והפריכו את המתודולוגיה המניפולטיבית ואת השאלות הרדודות של הסקר.

נזק רב נגרם בעקבות שימוש שנעשה בעולם בפארסה הזו כדי לקדם את המלחמה הפוליטית נגד ישראל. עיתונים פירסמו את הסיפור בצירוף כותרות מטעות הדומות לזו של "הארץ": "סקר מצביע על כך שישראלים רבים תומכים במדינה דמוית אפרטהייד" ו"האפרטהייד הישראלי החדש". הסקר עצמו היה רווי פגמים, ואפילו ב"הארץ" ציין יהודה בן מאיר כי המסקנה ממנו היא "הפוכה בדיוק מזו שנכתבה בכותרת הכתבה".

פעולות מסוג זה הן חלק אינטגרלי מהקמפיין המתמשך שהחל בפורום הארגונים הלא-ממשלתיים בוועידת האו"ם נגד הגזענות בדרבן 2001. אירוע אנטישמי זה תואר על ידי חבר הקונגרס האמריקני טום לנטוס כ"קרקס אנטי-אמריקני ואנטי-ישראלי". עם הליגה הערבית ואיראן, 5,000 נציגים של כ-1,500 "ארגוני חברה אזרחית" האשימו את ישראל ב"אפרטהייד וטיהור אתני" ואימצו אסטרטגיה של "בידוד מוחלט של ישראל כמדינת אפרטהייד… אכיפה של סנקציות מקיפות ומחייבות וניתוק כל הקשרים עם ישראל".

ה"סקר" הוא דרך נוספת לתקוף את ישראל, וחלק לא מבוטל מהאחריות לכך מוטל על עמירם גולדבלום, ממייסדי שלום עכשיו ומנהל קרן ישראלה גולדבלום ז"ל (על שם אשתו המנוחה), אשר מימנה את הסקר במסגרת עמותה בשם "חותמים מחדש". המימון לחותמים מחדש ניתן על ידי הקרן החדשה לישראל, אשר גולדבלום מכהן כחבר במועצה הבינלאומית שלה.

על פי ההודעה לעיתונות שהפיץ גולדבלום, "השאלות" שבהן נעשה שימוש בתרגיל הפוליטי הזה נוסחו על ידי אנשים בעלי קשרים הדוקים לקרן החדשה לישראל, לאסטרטגיית דרבן ולניסיונות להחרים את ישראל: מיכאל ספרד – היועץ המשפטי של כמה ארגונים פוליטיים הקשורים לקרן החדשה; אלון ליאל (בעלה של רחל ליאל, מנכ"ל הקרן החדשה בישראל), שהביע את תמיכתו בחרמות "מכוונים" בעיתון ה"גרדיאן" ובתקשורת הדרום-אפריקנית; ומרדכי בר-און ואילן ברוך, גם הם חברים במועצה הבינלאומית של הקרן החדשה לישראל.

כל המעורבים חולקים את האחריות לנזק הפוליטי הרב שנגרם בעקבות הפרסום, ומן הראוי שהציבור יקבל על כך התנצלות. וכשם שהקרן החדשה לוקחת קרדיט כשאלו המקבלים ממנה מענקים משפיעים בצורה חיובית על ישראל, כך גם היא צריכה לקבל עליה את האחריות לנזק שגרמה.

הכותב הוא נשיא מכון המחקר NGO Monitor ופרופסור למדע המדינה באונ' בר-אילן