דו"ח חדש המתפרסם היום קובע כי ארגון אמנסטי של האו"ם מנצל את זכויות האדם באופן מתמדך כדי לנגח את ישראל.

את הדו"ח ערך ארגון המחקר הירושלמי NGO Monitor ובו סקירה של פעילויות ארגון אמנסטי אינטרנשיונאל בשנת 2008. זאת עוד קודם לפרסום המתוכנן של הדו"ח השנתי ב-2009 של ארגון אמנסטי עצמו.

ב-NGO קובעים כי למרות שלאמנסטי יש מדיניות מוצהרת של ניטרליות פוליטית ומוסר אוניברסאלי, הרי שהמחקר מראה שפעילויות הארגון בנושאים ישראלים ופלסטינים נגועים בהטייה עמוקה, ולוקים באמינותם.

"במהלך שנת 2008, ארגון אמנסטי התמקד באופן לא מידתי במדיניות ישראל בעזה, בעוד שתשומת לב מועטה ניתנה להתקפות הטילים של החמאס על אזרחים ישראלים. נטיה זו הגיעה לשיא בגינויים האובססיבים, המוטים, והלא מידתיים של אמנסטי נגד ישראל במהלך העימות האחרון בעזה. בשלושת השבועות של הלחימה, המטה של ארגון אמנסטי אינטרנשיונאל פרסם למעלה מ-20 הצהרות, והענפים השונים של הארגון פרסמו עשר נוספות, רובן ככולן ביקרו את ישראל. לדוגמא, במהלך אותה התקופה, הפגיעות בזכויות האדם כללו טבח של יותר מ-600 כפריים בידי מורדים אוגנדים בקונגו, אולם אמנסטי הקדיש תשומת לב מינימאלית לזוועות אלו", קובע הדו"ח.

עוד נאמר בדוח כי "באופן דומה, החלק שנוגע לישראל בדו"ח השנתי של אמנסטי לשנת 2009 מורכב מארבעה עמודים של התקפה פוליטית נגד המדיניות של ישראל כלפי הפלסטינים. בעמודים אלו מופיעות האשמות לא מבוססות ולא מאומתות, הכוללות טענות כי "פטור מעונש נותר כנורמה לחיילים ישראליים". במקום הערכה לא מוטה של המצב המורכב של זכויות האדם בישראל, פסקה זו מציירת את כל הנושא דרך הפריזמה המעוותת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כתוצאה מכך, נושאים של זכויות אדם כסחר בבני-אדם זוכים להתעלמות מוחלטת, ותחינתם של אלו המחפשים מפלט בארץ ומהגרים הצטמצמה לשתי פסקאות קטנות בלבד".

המחקר קובע עוד כי הפסקה שעוסקת ברשות הפלסטינית מקדמת גם היא נרטיב של האירועים שרובו פלסטיני, וטוענת באופן אבסורדי כי המנהרות התת-קרקעיות ממצרים לעזה אשר משמשות להברחת נשק (כולל אלפי טילים שכוונו לעבר אזרחים ישראלים) שימשו רק כצינור למזון ודלק לתושבי עזה שהינם "תלותיים באופן גובר". ההכנות של החמאס לתוקפנות פלסטינית חוזרת במהלך ששת חודשי הפסקת האש ב-2008, שהיו גלויות בצורה בולטת לעין, כולל ההכנות של אסטרטגיית השימוש ב"מגנים אנושיים", זוכים גם הם להתעלמות מוחלטת בפסקה זו.

ולזכותו של אמנסטי כותבים אנשי NGO כי למרות כל זאת הדו"ח מכיר בכליאה המתמשכת של חייל צה"ל החטוף גלעד שליט ובמניעת הגישה אליו, כמו גם בירי הרקטות הנרחב והלא-מבחין על אזרחים ישראלים בשנת 2008. "זהו שינוי משמעותי של אמנסטי, אשר כשל לפרסם ולו הודעת "פעולה דחופה" אחת במהלך שלוש השנים מאז החטיפה".

בצורה נרחבת יותר, הניתוח הכמותי המתמשך של NGO Monitor מגלה שארגון אמנסטי ממשיך להקדיש כמות משאבים לא מידתית להתקיף את ישראל, באופן שאינו מוצדק על ידי סטנדרטים של זכויות אדם. בשנת 2008, הפרסומים של אמנסטי שגינו את ישראל, פעם נוספת עלו על הפרסומים שכוונו נגד סוריה, ערב הסעודית, לוב ועיראק. כמו-כן, הארגון כתב יותר דו"חות עומק אשר ביקרו את ישראל מאשר כתב נגד כל מדינה אחרת במזרח התיכון, כולל איראן. תהליך קבלת ההחלטות של אמנסטי אשר בא לידי ביטוי בדגש-היתר העצום נגד ישראל עודנו חבוי.

המנהל המקצועי של NGO Monitor, פרופ' ג'ראלד שטיינברג אמר כי "פעילויותיו של ארגון אמנסטי אינטרנשיונאל במזרח-התיכון מנותקות לחלוטין מן המציאות, ומהוות התקפה מתמשכת על יסודות המוסר של זכויות האדם. ארגון זכויות האדם החשוב ביותר בעולם ממשיך לנצל את מעמדו בשביל להצטרף לקמפיין אידיאולוגי שמבקש לבודד את ישראל כמטרה לגינויים, לקדם את הנרטיב הפלסטיני, ולמחוק את הקשר הטרור הנרחב והתוקפות של החמאס".

לדבריו "בכל קנה מידה, ארגון אמנסטי אינטרנשיונאל עובר באופן עקבי כל רף של ביקורת לגיטימית, והוא הפך את זכויות האדם והחוק הבינלאומי למושא ללעג. רבות מהטענות והקמפיינים שבפרסומי אמנסטי הינם מגוחכים, כולל ההתייחסות לבנייה המסיבית של תעלות ממצרים לעזה לטובת שימוש עיקרי של העברת מזון ודלק. כתוצאה מכך, לפחות במזרח-התיכון, ארגון אמנסטי הפך לארגון המוביל נגד זכויות האדם."