עודכן ב-16 במרץ, 2011

בתגובה לפיגוע הטרור הפלסטיני באיתמר, שבו נרצחו חמישה בני משפחה אחת, מספר ארגונים לא ממשלתיים ישראלים ובינלאומיים פרסמו הצהרות המגנות את הפיגוע. אלו כוללים את בצלם, רופאים לזכויות אדם – ישראל, הועד הציבורי נגד עינויים בישראל ו-Human Rights Watch (המכונה HRW) (ציטוטים למטה).

בניגוד לכך, מספר ארגונים לא ממשלתיים בולטים דוגמת אמנסטי אינטרנשיונאל והמרכז הפלסטיני לזכויות האדם (PCHR) לא פרסמו גינויים לפיגוע. ראוי לציון מיוחד ארגון אל-חק – שמנהלו שהואן ג'בארין חבר בועד המייעץ לענייני המזרח התיכון של ארגון HRW ואשר חשוד בפעילות בארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין, ושארגון HRW שיבח אותו כ"אחד הקולות הפלסטינים המובילים המגנים…פיגועי התאבדות וירי רקטות נגד אזרחים ישראלים על ידי קבוצות פלסטיניות חמושות בגדה המערבית ובעזה" – גם לא גינה את פיגוע הטרור.

  • בצלם: "בצלם מגנה בחריפות את פיגוע הדקירה שביצעו אמש (11.3.11) פלסטינים בהתנחלות איתמר שבמחוז שכם, שבו נהרגו חמישה אזרחים ישראלים…ישנם דוברים פלסטינים הטוענים כי מכיוון שההתנחלויות עצמן אינן חוקיות ומתנחלים רבים משתייכים לכוחות הביטחון של ישראל, מותר לפגוע בהם. טענה זו היא מופרכת: אי-חוקיותן של ההתנחלויות אינה משפיעה כהוא זה על מעמדם של תושביהן כאזרחים".
  • רופאים לזכויות אדם – ישראל: "ארגון רופאים לזכויות אדם מגנה בחריפות את הפיגוע באיתמר וקורא לישראל ולרשות הפלסטינית לפעול בנחרצות על מנת לחקור ולהעמיד את האחראים לדין. שוב, אנו למדים כי גדרות ומערכות הגנה אינן ערובה לביטחון וכי רק חתירה אמיצה להסכם שלום ולסיום הסכסוך והכיבוש תוביל להפסקת מעשי האלימות". 
  • הועד הציבורי נגד עינויים בישראל: "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל מגנה בתוקף את הרצח האכזרי של משפחת פוגל באיתמר. אלימות רצחנית ושפיכת דמים אינן פיתרון ולא ניתנות להצדקה בשום דרך. רצח ופגיעה בזכויות אדם לא יובילו לעולם לפיתרון הסכסוך בין העמים ורק יביאו עוד אלימות עלינו ועל ילדינו".
  • האגודה לזכויות האזרח: "האגודה לזכויות האזרח מביעה זעזוע מפיגוע הדקירה שהתרחש ביום שישי האחרון בהתנחלות איתמר, בו נרצחו בברוטאליות בשנתם הורים ושלושת ילדיהם הקטנים. רצח בני משפחת פוגל הוא מעשה נפשע על פי כל קנה מידה – מוסרי וחוקי. הרג מכוון של אזרחים מהווה הפרה חמורה של המשפט הבינלאומי ופשע מלחמה, שאת מבצעיו יש לחפש ולהעמיד לדין".
  • Defence for Children International – ענף פלסטין: "בליל יום שישי, 11 מרץ 2011, חמישה בני משפחה אחת, בתוכם שלושה ילדים נרצחו בביתם בהתנחלות איתמר, השוכנת בגדה המערבית, ליד העיר שכם. Defence for Children International – ענף פלסטין מגנה את הרציחות הללו ואת הרצח של כל ילד, יהיה המבצע אשר יהיה. דבר אינו יכול להצדיק רצח ילדים, ללא קשר לנסיבות". (תורגם מאנגלית על ידי צוות NGO Monitor).
  • שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם: "רבנים למען זכויות אדם מגנה בחריפות את הרצח הנורא באיתמר. הרצח היה כמובן הפרה של זכות האדם הבסיסית ביותר, הזכות לחיים. אנו שולחים את תנחומינו למשפחה. אנו גם דורשים ממשרד הביטחון שימלא את מחויבותו להגן על הפלסטינים, למרות שחיילים רבים גם שומרים בליבם רצון בנקמה ואחרים פשוט לא יהיו מונעים לבצע את עבודתם" (תורגם מאנגלית על ידי צוות NGO Monitor). האתר בעברית של הארגון כולל גינוי במשפט אחד שלאחריו היו ארבע פסקאות המפרטות את הצורך להגן על פלסטינים מ"התקפות המתנחלים".
  • ההצהרה של ארגון HRW לא הייתה חד משמעית, ובהקשר הרצח, הציגה שיווי משקל מוסרי בין "התקפות לא חוקיות של מתנחלים נגד אזרחים פלסטינים" ו"התקפות נגד אזרחים ישראלים": "אלה האחראים לדקירה למוות האכזרית של חמישה בני משפחה אחת הגרים בהתנחלות הישראלית איתמר, ליד שכם בגדה המערבית, צריכים לשאת באחריות המלאה, אמר היום HRW…HRW גם תיעד התקפות של מתנחלים מאיתמר והתנחלויות קרובות אחרות נגד תושבים ורכוש של קהילות פלסטיניות באזור שכם…". (תורגם מאנגלית על ידי צוות NGO Monitor).
  • תגובת אמנסטי אינטרנשיונאל, תחת הכותרת המעורפלת "גינוי לקפיצת המדרגה באלימות בגדה המערבית", היא בלתי מוסרית, ומציירת שיוויון בין הרצח לבין גל לכאורה של "פעולות תגמול של מתנחלים בגדה המערבית נגד פלסטינים ". התמונה המלווה את ההודעה לעיתונות היא של ישראלים חמושים, וחצי מההצהרה מוקדשת לגינויים של ממשלת ישראל וצה'ל: "אנו מגנים באופן מוחלט את הרצח של משפחת פוגל באיתמר. צריכה להתבצע חקירה מהירה ויעילה לזיהוי החשודים במעורבות ולוודא שהם מובאים לדין במשפט הוגן'…'על כוחות הביטחון הישראלים לפעול למניעת פעולות תגמול נגד אזרחים פלסטינים על ידי מתנחלים ישראלים חמושים ולהביא את האחראים לדין…אסור שהרצח הנתעב של משפחת פוגל ישמש כאמתלה לפעולות של הרשויות הישראליות שיובילו להפרות נוספות של זכויות אדם".